لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

یک سناتور جمهوریخواه به صف مخالفان دونالد ترامپ پیوست


سوزان کالینز، سناتور جمهوریخواه
سوزان کالینز، سناتور جمهوریخواه

سوزان کالینز، سناتور جمهوریخواه از ایالت مین روز سه شنبه گفته است در انتخابات هشتم نوامبر (۱۸ آبانماه) آینده، به دونالد ترامپ رای نخواهد داد.

خانم سناتور کالینز در مقاله‌ای که در روزنامه واشینگتن پست انتشار یافته، گفته است: « در مورد تعهد خود به پذیرش کاندیدای منتخب حزب برای ریاست جمهوری بطورعمیق اندیشیده و به این نتیجه رسیده که نمی تواند به چنین شخصی رای بدهد».

این سناتور جمهوریخواه که در کنگره به میانه روی مشهور است، اضافه کرده که «با گذشت زمان، از سخنان تند و ناپسند آقای ترامپ در موارد گوناگون و عدم توانایی او برای پوزش خواهی و اعتراف به اشتباهایی که مرتکب شده و می شود، بسیار نگران و مشوش شده است».

سناتور کالینز در مقاله خود از هیچیک از مدعیان جانشینی باراک اوباما پشتیبانی نکرده، اگرچه در گذشته از احتمال دادن رای به هیلاری کلینتون سخن گفته بود.

آسوشیتدپرس می گوید جدایی این سناتور جمهوریخواه که در میان جامعه سیاسی و کنگره آمریکا جایگاه احترام آمیزی دارد، نمونه تازه‌ای از افزایش تعداد مخالفانی است که در درون حزب جمهوریخواه علیه دونالد ترامپ برخاسته اند.

​پیش از این نامه سرگشاده پنجاه تن از کارشناسان نامدار جمهوریخواه در عرصه امنیت ملی در عدم شایستگی آقای ترامپ برای تکیه زدن بر مهم‌ترین و حساس‌ترین جایگاه دولتی ایالات متحده، در رسانه‌ها بازتاب گسترده پیدا کرد.

دونالد ترامپ امیدوار بود که برنامه اقتصادی او که کلیاتش را روز دوشنبه در کلوب اقتصادی دیترویت در ایالت میشیگان اعلام کرد بتواند افکار عمومی رای دهندگان را به سوی او جلب کند.

آقای ترامپ در سخنرانی خود در جمع تعدادی از صاحبان صنایع و مدیران کمپانیهای بزرگ، کاهش مالیات‌ها برای تمام آمریکاییان را پیشنهاد کرد و گفت که برنامه اقتصادی و مالی او موجب افزایش فرصتهای شغلی بیشتر خواهد شد و ثروتمندان نیز مالیات عادلانه تری پرداخت خواهند کرد.

پیش از این سخنرانی، کاندیدای حزب جمهوریخواه کوشیده بود تا به نوعی از سناتور جان مک کین و پل رایان رییس مجلس نمایندگان دلجویی کند و بطور تلویحی از آنان پوزش بخواهد.

دونالد ترامپ در یک گردهمآیی حزبی در شهر گرین بی‌ایالت ویسکانسن ضمن تحسین از خدمات سناتور جان مک کین چه در دوران نظامیگری و چه در مقام قانونگزاری در سنای آمریکا گفت که در ماموریت مشترک برای تجدید بزرگی آمریکا، او از انتخاب مجدد پل رایان نیز پشتیبانی می کند.

ولی وال استریت جورنال روز دوشنبه در مقاله‌ای از تمهدیدات آشکار و پنهان هواداران ترامپ برای جلوگیری از پیروزی پل رایان در انتخابات مقدماتی برای کنگره خبر داده بود.

در همین حال، خانم کلینتون رقیب اصلی آقای ترامپ در مبازرات انتخاباتی، برنامه اقتصادی او را ناپخته عنوان داد.

خانم کلینتون در یک گفتگوی مطبوعاتی گفت: «لازم است ما اقتصاد و آینده‌ای بسازیم که مو جب افتخار تمام آمریکاییان باشد و برای همه کارگر باشد».

کاندیدای دمکراتها برای مقام ریاست جمهوری آمریکا افزود: « باید بپا خیزیم و بگوییم که دونالد ترامپ نماینده و معرف باورهای ما آمریکاییان نیست».

او تاکید کرد که باتفاق معاونش سناتور تیم کین، این پیام را در هر فرصتی تکرار خواهد کرد چرا که آمریکا خیلی بهتر از دونالد ترامپ است.

حمله‌ها و انتقادهایی از این قبیل در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تازگی ندارد و امری عادی تلقی می شود ولی افزایش میزان مخالفت با دونالد ترامپ در حالی که زمان رای گیری هر روز نزدیکتر و نزدیکتر می شود، برای کاندیدای جمهوریخواه خبر بسیار نامساعدی است.

XS
SM
MD
LG