لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

واکنش ستاد کلینتون به اتهامات جمهوری‌خواهان در مورد اعدام شهرام امیری‎


امیری (وسط تصویر) در زمان استقبال از او هنگام بازگشت به ایران؛ چندی بعد بازداشت و در میانه مرداد ماه خبر اعدام او تائید شد
امیری (وسط تصویر) در زمان استقبال از او هنگام بازگشت به ایران؛ چندی بعد بازداشت و در میانه مرداد ماه خبر اعدام او تائید شد

سناتور جمهوری‌خواه تام کاتن و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری، موضوع استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی در مورد ایمیل‌هایش و اعدام شهرام امیری در ایران را به شکلی به هم ربط داده‌اند.

ستاد انتخاباتی خانم کلینتون می‌گوید «این اتهام‌ها پوچ» و ناشی از «گفتمان مستاصل» رقیبان است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

رقیب جمهوری‌خواه هیلاری کلینتون و منتقدان نامزد حزب دمکرات، بارها موضوع استفاده از سرور شخصی در مورد ایمیل‌های رسمی، زمانی که کلینتون وزیر خارجه بود را به میان کشیده و از این بابت انتقادهایی از او کرده‌اند.

↲​ در مورد استفاده کلینتون از سرور شخصی بیشتر بخوانید

زمانی که شهرام امیری در ایالات متحده حضور داشت، کلینتون وزیر خارجه آمریکا بود. او اکنون نامزد حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری‌ست و ستاد او انتقادهای مطرح شده را ناشی از «استیصال» رقبا در مورد مطرح کردن مسائل اصلی مردم آمریکا توصیف کرده‌است.

سناتور کاتن، ۱۷ مرداد ماه، در شبکه سی‌بی‌اس به دو ایمیل رد و بدل شده میان خانم کلینتون و معاونان او اشاره کرده، و می‌گوید «این نشان‌دهنده نهایت بی‌احتیاطی او (کلینتون) در استفاده از سرور شخصی خود برای نگه‌داری از ایمیل‌های محرمانه است».

دونالد ترامپ هم در توئیتر خود بدون بیان جزئیاتی گفته «خیلی از مردم می‌گویند اینکه‌ ایرانی‌ها محققی که به آمریکا کمک کرده را کشته‌اند، به خاطر ایمیل‌های هک‌شده هیلاری کلینتون است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این مورد به دو مورد ایمیل اشاره کرده که سال پیش برملا شدند؛ در یکی از آنها ریچار مورنینگ‌ستار، معاون کلینتون در امور انرژی در اوراسیا، به او نوشته بود «ما یک مسئله دیپلماتیک، "روان‌شناسی"، داریم. نه یک مسئله قانونی. دوست ما باید اجازه خروج داشته باشد. آدم ما در هر حال قادر نیست کاری انجام دهد. اگر او می‌خواهد خارج شود، بشود».

در ایمیل دیگری از سوی جیک سالیوان، دیگر مقام‌ وقت در وزارت خارجه، گفته شده «ایشان (در متن انگلیسی: جنتلمن)… به دفتر حفاظت از منافع کشورش رفته، چون از زمانی که طول کشیده تا مراتب خروجش فراهم شود، راضی نیست… این موضوع می‌تواند در ۲۴ ساعت آینده به انتشار خبرهای مشکل‌ساز بیانجامد».

در تیر ماه ۱۳۸۹ رسانه‌های ایران خبر از «پناهنده» شده شهرام امیری به دفتر حفاظت از منافع ایران واقع در سفارت پاکستان داده بودند.

اندکی بعد نیز هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت، گفت او «آزادانه به آمریکا سفر کرده و آزاد است که از آمریکا بازگردد». به گفته خانم کلینتون، تصمیم به سفر به آمریکا و بازگشت به ایران توسط خود آقای امیری و به تنهایی گرفته شده است.

طی زمانی که او ناپدید شده و در نهایت خبر حضورش در آمریکا منتشر شد، گزارش‌ها و ویدئوهای متناقضی از او انتشار یافت؛ هم گزارش شده بود که او به آمریکا پناهنده شده، هم در یک ویدئو گفته بود «ربوده» شده‌است و در ویدئویی دیگر گفته بود برای تحصیل به آمریکا رفته‌است.

آسوشیتدپرس می‌گوید برخی مقام‌های آمریکایی گفته‌اند به او پیشنهاد ۵ میلیون دلار برای ارائه اطلاعات به سی‌آی‌ای شده، اما او بدون اینکه این پول را دریافت کند، آمریکا را ترک کرد.

هنگام بازگشت شهرام امیری به ایران، وزارت خارجه وقت از او در فرودگاه استقبال کرد. اما اکنون سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید دلیل اعدامش این بود که «با اتصال به آمریکا، اطلاعات حیاتی کشور را در اختیار دشمن قرار داده بود».

اتهامات مطرح‌شده در مورد کلینتون از سوی چهره‌های جمهوری‌خواه، واکنش ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون را در پی داشته‌است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، این ستاد در بیانیه‌ای دونالد ترامپ و هواداران او را متهم به «افزایش گفتمان مستاصل برای حمله به هیلاری کلینتون و طرح اتهام‌های پوچ، به‌دلیل فقدان ایده‌هایی برای مردم آمریکا» کرده‌است.

جسی لریچ، سخنگوی کارزار کلینتون نیز به روزنامه واشینگتن‌پست گفته است این اتهام‌ها، مانند برخی دیگر موارد، ناشی از «علاقه کارزار ترامپ به طرح تئوری توطئه» است.

الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۱۸ مرداد ماه به خبرنگاران گفته است موضوع امیری چیزی نبود که در زمانی‌که وزارت خارجه ایمیل‌ها را علنی کند، به افکار عمومی راه پیدا کرده باشد. خانم ترودو در عین حال گفته است که هیچ‌یک از ایمیل‌های مربوط به شهرام امیری «محرمانه» نبودند.

XS
SM
MD
LG