لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

واکنش ترامپ به شلیک موشک کره شمالی: همه گزینه‌ها روی میز است


دونالد ترامپ می‌گوید که رفتار تهدیدآمیز و بی‌ثبات کننده فقط به انزوای بیشتر رژیم کره شمالی منجر می‌شود.
دونالد ترامپ می‌گوید که رفتار تهدیدآمیز و بی‌ثبات کننده فقط به انزوای بیشتر رژیم کره شمالی منجر می‌شود.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه هفتم شهریور در واکنش به شلیک موشک توسط کره شمالی که بر فراز ژاپن، متحد نزدیک آمریکا، عبور کرد بر تهدید نظامی واشینگتن علیه آن کشور تاکید کرد و گفت: «همه گزینه‌ها روی میز هستند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس‌جمهوری آمریکا در بیانیه کتبی کوتاهی گفت شلیک موشک توسط کره شمالی «نشان‌دهنده اهانت آن کشور به همسایگان، تمامی اعضای سازمان ملل متحد و زیر پا گذاشتن حداقل استانداردها در رفتار بین‌المللی است».

وی افزود: «رفتار تهدیدآمیز و بی‌ثبات کننده فقط به انزوای بیشتر رژیم کره شمالی در منطقه و سراسر جهان منجر خواهد شد. تمامی گزینه‌ها روی میز هستند».

پس از قرائت این بیانیه، آقای ترامپ در پاسخ به خبرنگاران که سئوال کردند آمریکا چه خواهد کرد گفت: «خواهیم دید، خواهیم دید».

حکومت کره شمالی روز سه‌شنبه یک موشک میان‌برد که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است شلیک کرد. به گفته مقامات، این موشک از آسمان ژاپن عبور کرد و در شمال اقیانوس آرام فرود آمد. همزمان نیروهای آمریکا و کره جنوبی مشغول مانور نظامی مشترک در آن مناطق هستند.

هر چند لحن بیانیه آقای ترامپ بسیار قاطعانه بود ولی به اندازه پیام‌های او در شبکه توئیتر و اظهارات قبلی‌اش در ماه اوت تند نبود. سه هفته پیش او هشدار داد که اگر کره شمالی به تهدید آمریکا ادامه دهد با «آتش و خشم» روبرو خواهد شد. چند روز بعد او افزود که واکنش نظامی «مورد بررسی قرار گرفته و آماده است».

اما هفته گذشته دولت دونالد ترامپ ناگهان لحن ملایم‌تری اتخاذ کرد. او از کره شمالی به خاطر شلیک نکردن هیچ موشکی طی ماه گذشته ستایش کرد و اشاره کرد که خودداری کره شمالی ممکن است علامتی برای شروع مذاکرات جدید باشد. ولی این وقفه با شلیک سه موشک کوتاه‌برد توسط کره شمالی از سواحل شرقی آن کشور در روز جمعه پایان یافت.

رییس‌جمهوری آمریکا همواره از ورود به جزییات حمله احتمالی پیش‌دستانه به کره شمالی پرهیز کرده و به خبرنگاران گفته است برای حفظ برتری عملیاتی جزییات چنین طرحی باید مخفی بماند.

بیانیه روز سه‌شنبه دونالد ترامپ به این معناست که اقدام نظامی آمریکا علیه کره شمالی یک احتمال واقعی است هر چند در مجموع وقوع چنین حمله‌ای بعید به نظر می‌رسد. حتی استیو بنن مشاور راهبردی آقای ترامپ کمی قبل از برکنار شدن از این مقام در اوایل ماه جاری، تهدید نظامی کره شمالی را یک «بلوف» توصیف کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید کره شمالی بزرگترین ارتش آماده نبرد در جهان را دارد و با سلاح‌های متعارف خود به راحتی می‌تواند سئول پایتخت کره جنوبی و مناطق اطراف آن را که حدود ۲۵ میلیون نفر جمعیت دارد هدف بگیرد.

با وجودی که تمامی روسای‌جمهوری دمکرات و جمهوریخواه همواره از «همه گزینه‌های روی میز» در برخورد با کره شمالی صحبت کرده‌اند اما مقامات آمریکایی به خوبی می‌دانند که کره شمالی در واکنش به هر حمله‌ای از سوی آمریکا، خاک کره جنوبی و یا ژاپن را هدف خواهد گرفت. نتیجه آن می‌تواند جنگی با تلفات فراوان در هر دو طرف باشد و جان صدها هزار آمریکایی نظامی و غیرنظامی در شمال شرقی آسیا به خطر خواهد افتاد.

با وجود شعارهای تند هفته‌های اخیر، دولت آمریکا همواره تاکید کرده که با استفاده از روش‌های اقتصادی و دیپلماتیک قصد دارد کره شمالی را به عقب‌نشینی وادار کند.

شورای امنیت سازمان ملل اوایل ماه جاری در واکنش به آزمایش دو موشک قاره‌پیما توسط کره شمالی که می‌تواند به خاک آمریکا برسد به اتفاق آراء شدیدترین تحریم‌ها را در مورد آن کشور تصویب کرد. آمریکا و متحدانش اکنون تلاش می‌کنند چین، تنها متحد کره شمالی را قانع کنند که به این کشور فشار بیشتری بیاورد.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل غروب روز سه‌شنبه در واکنش به تازه‌ترین مورد شلیک موشک توسط کره شمالی تشکیل جلسه دهد.

شلیک این موشک در سطح منطقه باعث نگرانی شدیدی شده است. به ساکنان نواحلی شمالی ژاپن از طریق تلفن‌های موبایل‌شان هشدار داده شد و به آنها توصیه شد در خانه بمانند. بلندگوها با دادن هشدار به مردم می گفتند: «موشک در حال عبور است، موشک در حال عبور است».

شلیک این موشک در روز سه‌شنبه امیدواری به کاهش تنش را که در موضع‌گیری هفته اخیر مقامات آمریکایی شاهد آن بودیم، پایان داده است.

XS
SM
MD
LG