لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

ترامپ: در مورد احتمال تقلب انتخاباتی «تحقیقات گسترده‌ای» صورت می‌گیرد


دونالد ترامپ گفته است که «متناسب با نتایج تحقیقات ما مقررات و شیوه رای دادن را تقویت خواهیم کرد».
دونالد ترامپ گفته است که «متناسب با نتایج تحقیقات ما مقررات و شیوه رای دادن را تقویت خواهیم کرد».

دونالد ترامپ روز چهارشنبه ششم بهمن گفت در مورد ادعاهای مربوط به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری تحقیقات گسترده‌ای را آغاز خواهد کرد.

اکثریت قریب به اتفاق مقامات دولت فدرال و ایالتی، کارشناسان انتخابات و سیاستمداران معتقدند تقلب در انتخابات آمریکا بسیار نادر است.

در همین حال، نتایج تحقیقات سال ۲۰۱۲ موسسه پیو در همین رابطه نشان می دهد که نام نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان فوت شده، همچنان ذر لیست رای دهندگان بود.

آقای ترامپ در توئیتی نوشت: «من خواستار انجام تحقیقات گسترده‌ای در مورد تقلب رای دهندگان خواهم شد، از جمله در مورد آنهایی که در دو ایالت ثبت نام کرده‌اند، آنهایی که غیرقانونی‌اند و حتی واجدان شرایطی که مرده‌اند (و بسیاری از آنها مدت‌های طولانی است که مرده‌اند). متناسب با نتایج تحقیقات ما مقررات و شیوه رای دادن را تقویت خواهیم کرد».

آقای ترامپ که کسب تعداد آرای بیشتر توسط هیلاری کلینتون را با تندی به چالش کشیده است به جز دو توئیت خود جزییات بیشتری در این زمینه اعلام نکرده است. او تاکنون در اثبات ادعای خود در مورد تقلب در انتخابات هیچ مدرکی ارائه نداده است.

مقامات دولت فدرال و ایالت‌ها می‌گویند هیچ نشانه‌ای از تقلب گسترده در انتخابات روز هشتم نوامبر پیدا نکرده‌اند و در تاریخ انتخابات آمریکا نیز هیچ موردی وجود نداشته است.

پل رایان رییس مجلس نمایندگان و ارشدترین سیاستمدار جمهوریخواه در کنگره آمریکا روز سه‌شنبه یک‌بار دیگر تکرار کرد که او نیز هیچ شواهدی در تایید تقلب ندیده است.

دونالد ترامپ به خاطر کسب تعداد بیشتری از آراء کالج‌های انتخاباتی به پیروزی رسید در حالی که تعداد آرای مستقیم رای دهندگان به خانم کلینتون ۲.۹ میلیون رای بیشتر از آقای ترامپ بود.

برتری آرای مستقیم رقیب آقای ترامپ و ادعاهای مربوط به دخالت دولت روسیه در انتخابات به نفع او باعث طرح انتقاداتی از سوی مخالفان وی شده که پیروزی آقای ترامپ را نامشروع می‌دانند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید قبل از اعلام این موضوع در پیام توئیتری دونالد ترامپ سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت رییس‌جمهوری جدید کماکان معتقد است که میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی در این انتخابات رای داده‌اند.

او نیز برای اثبات این ادعا هیچ مدرکی ارائه نداد.

تحقیق دولت فدرال در مورد تقلب رای‌دهندگان در آمریکا بی‌سابقه است. تحقیقات پنج ساله دولت جورج دبلیو بوش به هیچ مدرکی دست نیافت و در نهایت به استعفا و تحقیقات بیشتر وزارت دادگستری آمریکا منجر شد که طبق قانون مسئول اجرای قوانین فدرال در زمینه رای‌گیری است.

جف سشنز، سناتور جمهوریخواه و نامزد آقای ترامپ برای تصدی مقام دادستان کل آمریکا به خاطر دیدگاه‌هایش در زمینه حق رای شهروندان و مناسبات نژادی مورد انتقاد قرار گرفته است. او در سال ۱۹۸۶ هنگام تصدی مقام دادستان کل ایالت آلاباما، پرونده‌ای در مورد تقلب رای‌دهندگان به جریان انداخت که در نهایت به محروم شدن‌اش از رسیدن به مقام قاضی ایالتی انجامید.

در یک گزارش پژوهشی که سال ۲۰۰۷ توسط مرکز برنان و با عنوان «حقیقت در مورد تقلب رای‌دهندگان» منتشر شد گفته می‌شود که رقم تقلب در آراء بین ۰.۰۰۰۰۴ تا ۰.۰۰۰۹ درصد است.

پژوهش‌های دانشگاه دولتی آریزونا نیز در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ رقم بسیار ناچیز و مشابهی از تقلب رای‌دهندگان را نشان داد.

XS
SM
MD
LG