لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

ترامپ: اگر تعطیلی دولت ادامه پیدا کند سنا باید آیین‌نامه‌اش را تغییر دهد


دونالد ترامپ دمکرات‌ها را متهم کرده که «تنها به دنبال سرازیر کردن مهاجران به کشور بدون بررسی هستند».
دونالد ترامپ دمکرات‌ها را متهم کرده که «تنها به دنبال سرازیر کردن مهاجران به کشور بدون بررسی هستند».

دونالد ترامپ روز یکشنبه اول بهمن گفت که اگر تعطیلی دولت آمریکا ادامه پیدا کند، جمهوریخواهان باید با تغییر آیین‌نامه سنا به دولت بودجه تخصیص دهند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: «دمکرات‌ها تنها به دنبال سرازیر کردن مهاجران به کشور بدون بررسی هستند. اگر تعطیلی ادامه پیدا کند، جمهوریخواهان باید روی گزینه ۵۱ درصد (گزینه اتمی) تمرکز کنند و به بودجه اصلی و درازمدت رای بدهند».

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که درخواست ترامپ فوراً از سوی میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا رد شد.

او در‌ ایمیلی گفته است که جمهوریخواهان سنا مخالف تغییر در آیین‌نامه این مجلس هستند که باعث می‌شود لایحه تخصیص بودجه به دولت و پایان دادن به تعطیلی فعلی با اکثریت پایینی تصویب شود.

آقای مک‌کانل افزوده است: «مجمع جمهوریخواهان با تغییر آیین‌نامه درباره لوایح مخالف است».

دیک دوربین، سناتور دمکرات از ایالت ایلینوی، نیز گفته که درخواست آقای ترامپ به معنای پایان یافتن رویای بنیانگذاران آمریکا درباره مجلس سناست.

لایحه بودجه سالانه و پایان دادن به تعطیلی دولت نیازمند کسب آرای سه پنجم از سناتورهاست که معمولاً ۶۰ رأی از ۱۰۰ رأی است.

تخصیص بودجه به ارگان‌های دولتی آمریکا به خاطر اختلاف‌نظر شدید دولت ترامپ و جمهوریخواهان با سناتورهای دمکرات از ساعات اولیه روز شنبه متوقف شده است. هنوز هیچ چشم‌اندازی برای حل سریع این مسئله وجود ندارد.

دمکرات‌ها می‌گویند که تصویب بودجه موقت همچنین باید شامل حمایت از آن دسته مهاجران غیرقانونی شود که به عنوان کودک به آمریکا آورده شده‌اند و به برنامه «رویاپردازان» موسوم شده است. ۷۰۰ هزار مهاجر جوان تحت پوشش این برنامه هستند.

جمهوریخواهان که اکثریت ۵۱ به ۴۹ را در سنای آمریکا در اختیار دارند، گفته‌اند تا زمانی که دولت بازگشایی نشود درباره این مسئله مذاکره نخواهند کرد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، که در سفر خاورمیانه به سر می‌برد نیز روز یکشنبه بر این گفته جمهوریخواهان تأکید کرد و گفت دولت ترامپ باب گفت‌وگو با دمکرات‌ها را درباره «مهاجرت غیرقانونی» باز نخواهد کرد مگر اینکه بحث بازگشایی دولت به نتیجه برسد.

او که در جمع سربازان آمریکایی در نزدیکی مرز سوریه سخن می‌گفت، دمکرات‌ها را به بازی سیاسی‌ با حقوق و مزایای نظامیان متهم کرد.

آقای پنس اظهار داشت: «ما از آنها (دمکرات‌ها) می‌خواهیم که دولت را بازگشایی کنند. در واقع، ما قصد نداریم تا باب مذاکره درباره مهاجرت غیرقانونی را باز کنیم تا زمانی که آنها دولت را بازگشایی نکرده و به شما، شما سربازان و خانواده‌هایتان، حقوق و مزایای‌تان پرداخت نشود».

نیروهای ارتش و پلیس آمریکا از جمله کارکنان اصلی دولت هستند که ناچارند تا بازگشایی دولت فدرال بدون حقوق کار کنند.

با نزدیک شدن به انتخابات سنا و مجلس نمایندگان که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، هر دو طرف در حال مانور دادن روی تعطیلی دولت هستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس؛ ک. ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG