لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۲

«تعطیلی دولت فدرال آمریکا»؛ طرح بودجه موقت در سنا رای نیاورد


صحن مجلس سنای آمریکا.
صحن مجلس سنای آمریکا.

طرح بودجه موقت به منظور تضمین ادامه فعالیت نهادهای دولت فدرال آمریکا شامگاه جمعه ۲۹ دی در مجلس سنا این کشور آرا لازم را کسب نکرد. بنابراین فرایند تعطیلی فعالیت های دولت آمریکا، به غیر از کارکنان ضروری، تعطیل آغاز می شود.

به گزارش رویترز، تلاش های دقایق آخر برای کسب ۶۰ رای لازم برای تصویب بودجه موقت دولت تا ۱۶ فوریه نتیجه ای در بر نداشت.

در این رای گیری شفاهی،۵۰ سناتور به طرح بودجه موقت رای «آری» دادند و در مقابل ۴۹ سناتور رای «نه» دادند.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه به شدت از رویکرد دمکرات ها انتقاد کرد و گفت، آنها همه ما را به «گروگان» گرفته اند.

چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا، نیز گفت، دمکرات ها در «نه» گفتن به این طرح تنها نبودند، بلکه تعدادی از جمهوریخواهان نیز به این طرح «نه» گفتند.

در این رای گیری در شامگاه جمعه، پنج سناتور دمکرات رای «آری» و چهار سناتور جمهوریخواه نیز رای «نه» دادند.

بودجه موقت روز پنجشنبه در مجلس نمایندگان که جمهوریخواهان در آن اکثریت دارند، تصویب شد و مجلس سنا نیز می بایست آن را تصویب کند.

اختلاف دولت و کنگره بر سر بودجه در سال ۲۰۱۳نیز باعث شد تا تعطیلی دولت فدرال به مدت ۱۶ روز ادامه داشته باشد.

اکثر سناتورهای دمکرات برای حمایت از این طرح شرط گذاشته بودند و خواهان گنجاندن تعیین وضعیت قانونی مهاجران در چارچوب برنامه موسوم به داکا به این طرح بودند. داکا مربوط به صد ها هزار نفری است که در کودکی به طور غیرقانونی به آمریکا آورده شده‌اند و اکنون در آستانه اخراج از این کشور قرار دارند .

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چند ماه پیش این برنامه دوران باراک اوباما را ملغی کرد و گفت که تحت هیچ شرایطی حاضر به ادامه برنامه داکا نخواهد بود.

این در حالی بود که جمهوریخواهان که در سنای آمریکا اکثریت را در اختیار دارند، حاضر به پذیرش این خواسته دمکرات ها نبودند و استدلال می‌کنند که نباید مساله مهاجرت را با موضوع بودجه دولت خلط کرد و می‌توان در این باره «در آینده» تصمیم گرفت.

چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا، عصر روز جمعه با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کرد.

اما این مذاکرات نتیجه ای در بر نداشت و جمهوریخواهان، دمکرات ها و چاک شومر را به «گرو کشی» متهم کردند.

ناکامی در تصویب بودجه موقت در سنا باعث می شود اکثر بخش‌های دولتی در ایالات متحده بجز اداراتی که کارشان «ضروری» تشخیص داده می‌شود مانند وزارت امنیت داخلی و اف‌بی‌آی (پلیس فدرال)، تعطیل شوند و از کار باز می‌ایستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، با توجه به این که در روز های شنبه و یکشنبه اکثر نهادها و سازمان های دولتی آمریکا تعطیل هستند، احتمال دارد که اعضای سنا به نوعی توافق برای جلوگیری از تعطیلی دولت دست یابند.

با استفاده از گزارش های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG