لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

اردوغان: بحران عراق مهمترین اولویت خارجی ترکیه است


ترکيه معتقد است از اين پس بايد به عراقی جديد انديشيد.
ترکيه معتقد است از اين پس بايد به عراقی جديد انديشيد.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه دراستانبول به خبرنگاران گفت: « اعدام صدام حسين نبايد کينه و خشونت در عراق را افزايش دهد.»


ترکيه معتقد است از اين پس بايد به عراقی جديد انديشيد و در اين راستا لازمست مردم عراق و جامعه جهانی همه توان خود را بکار گيرند.



آقای اردوغان افزود:« نمي توان گفت که در عراق قانون حاکم است. زيرا هر روز ۵۰ تا ۶۰ نفر بر اثر جنگ مذهبی جان خود را از دست مي دهند و اين فلاکت بزرگی است که همه ما را به انديشيدن برای بهبود اوضاع عراق وا مي دارد.»


نخست وزير ترکيه رسيدگی به بحران داخلی عراق را مهمترين اولويت سياست خارجی کشورش توصيف کرد و گفت:« وضعيت عراق به نحوی است که بر مسئله پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا ارجحيت پيدا کرده است.»


آقای اردوغان تاکيد کرد:« نبايد به ديروز و امروز عراق انديشيد، بلکه بايد آينده آن کشور را مورد توجه قرار داد و پس از اعدام صدام حسين لازم است جامعه جهانی به عراق اهميت بيشتری بدهد.»


سخنان ديروز نخست وزیر ترکیه که نخستين اظهار نظر او درباره اعدام صدام حسين است، تيتر اصلی شماره های امروز دوشنبه اول ژانويه ۲۰۰۷ روزنامه های زمان، صباح، حريت، مليت، اکشام، جمهوريت و ينی شفق را به خود اختصاص داده است .


به نوشته اين روزنامه ها، نبايد اجازه داد اعدام صدام حسين نگراني های ترکيه در خصوص شعله ور شدن آتش جنگ داخلی و نهايتا تجزيه عراق را افزايش دهد.


XS
SM
MD
LG