لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

بالا گرفتن اختلاف بر سر مقام ریاست جمهوری ترکیه


ملی گرايان با انتخاب آقای اردوغان به عنوان رييس جمهور ترکیه به شدت مخالفند .
ملی گرايان با انتخاب آقای اردوغان به عنوان رييس جمهور ترکیه به شدت مخالفند .

اختلافات بر سر انتخاب مقام رياست جمهوری، اوضاع سياسی ترکيه را بحرانی کرده است .


ملی گرايان می گويند: رجب طيب اردوغان نخست وزير فعلی به دليل گرايشات اسلامی نبايد به مقام رياست جمهوری دست يابد و اين در حالی است که حزب اسلامگرای حاکم با دارا بودن اکثريت پارلمانی اصرار دارد که آقای اردوغان را به عنوان نامزد مقام رياست جمهوری اعلام کند .


احمد نجدت سزر رييس جمهور ترکيه در پيام خود به مناسبت عيد قربان و سال جديد ميلادی از احزاب و گروه های سياسی خواست بيش از اين جو سياسی کشور را بحرانی نکنند و از مسائلی که باعث بروز اختلافات بيشتر مي شود، دوری جويند .


آقای سزر گفت: در نظام های دمکراتيک و آزاد خواست و اراده احزاب و گروه های سياسی از طريق کانال های دمکراتيک مطرح می شود و با انتقادهای سازنده راه پيشرفت و ترقی هموار می گردد .


احمد نجدت سزر در ادامه پيام خود کوشيد فضای متشنج پيش از انتخابات رياست جمهوری را تا حدی آرام کند .


انتخاب رياست جمهوری ترکيه سه ماه و ۱۵ روز ديگر در ميانه های ماه آوريل در پارلمان اين کشور برگزار می شود. پارلمان ترکيه رييس جمهوری را برای دوره های هشت ساله انتخاب می کند.


روسای جمهوری ترکيه به طور يک در ميان برای دوره های هفت و هشت ساله انتخاب می شوند.



حزب عدالت و توسعه، حزب اسلامگرای حاکم، که ۳۵۰ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمان را در دست دارد، از هم اکنون به طور ضمنی رجب طيب اردوغان را به عنوان رييس جمهور آينده معرفی کرده است .

اما ملی گرايان با انتخاب اردوغان به عنوان رييس جمهور به شدت مخالفند .


حزب جمهوريخواه مردم که ۱۵۴ کرسی پارلمان را در دست دارد و دومين حزب بزرگ ترکيه محسوب می شود، اعلام کرده است که در صورت انتخاب اردوغان به عنوان رييس جمهور از پارلمان کناره گيری می کند .


ساير احزاب ملی گرا از جمله حزب حرکت ملی، حزب راه راست و حزب مام ميهن مخالفت خود را با دستيابی اردوغان به مقام رياست جمهوری ابراز داشته اند .


ارتش ترکيه که خود را حافظ نظام لاييک اين کشور می داند، از خواست ملی گرايان حمايت می کند. ژنرال ياشار بيوک آنت، رييس ستاد ارتش هشدار داده است که رياست جمهوری بايد لاييک باقی بماند. اين اشاره غير مستقيم وی به معنی مخالفت با اردوغان تلقی شده است .


دنيز بايکال، رهبر حزب جمهوريخواه مردم اعلام کرده است: اردوغان به عنوان فردی که با نظام لاييک مخالف است و همسر او حجاب اسلامی دارد، نمی تواند وارد چانکايا يا کاخ رياست جمهوری شود .


ملی گرايان ترک ورود يک زن محجبه به کاخ رياست جمهوری را فاجعه قلمداد کرده اند .


حزب اسلامگرای حاکم، حزب عدالت و توسعه بدون توجه به نظر مخالفين، پيشاپيش رجب طيب اردوغان را يازدهمين رييس جمهور ترکيه معرفی کرده است .


XS
SM
MD
LG