لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

دونالد توسک: فرمان‌های اجرایی ترامپ از تهدیدهای نگران‌کننده برای اتحادیه اروپا است


رییس شورای اروپا روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن دولت ایالات متحده آمریکا را در فهرست «تهدیدها» قرار داد و تاکید کرد دونالد ترامپ در ترسیم «آینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی» برای اتحادیه اروپا نقش دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد توسک در نامه‌ای خطاب به سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در آستانه اجلاس مالت که روز جمعه برگزار می‌شود، دولت دونالد ترامپ را در کنار روسیه، چین، اسلام تندرو، جنگ و تروریسم یکی از «تهدیدهای» خارجی برای این اتحادیه توصیف کرد.

او در راستای واکنش بسیاری از دولت‌های اروپایی در روزهای گذشته گفت این چالش‌های جهانی «و بیانیه‌ها و فرمان‌های نگران کننده دولت جدید آمریکا آینده اتحادیه اروپا را به شدت غیرقابل پیش بینی می‌کند».

رییس شورای اروپا افزود: «بخصوص تغییرات اخير در واشینگتن، اتحادیه اروپا را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد که دولت جدید، سیاست خارجی آمریکا طی ۷۰ سال گذشته را زیر سئوال برده است».

امسال صدمین سالگرد پيوستن آمریکا به جنگ جهانی اول است که نقطه آغاز یک قرن از مشخص شدن جهت سیاست خارجی آمریکا در قبال اروپا و مناسبات تاریخی و مستحکم دو سوی اقیانوس اطلس بود. از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تنش در مناسبات دو طرف افزایش یافته است.

دونالد ترامپ پیمان نظامی آتلانتیک شمالی، یکی از مهمترین ستون‌های اتحاد بین اروپا و آمریکا را زیر سئوال برده و با توجه به سیاست‌های دولت جدید آمریکا در دفاع مطلق از منافع تجاری و اقتصادی خود، امید به توافق در مورد معاهده تجارت آزاد بین دو طرف از دست رفته است.

دونالد توسک در بخشی از نامه خود و همچنین در یک کنفرانس خبری در تالین پایتخت استونی پس از ملاقات با رهبران سه جمهوری ناحیه بالتیک گفت: «ما باید به دوستان آمریکایی خود یادآوری می‌کنیم که اتحاد شرط قدرت و تفرقه عامل شکست ماست».

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که با توجه به تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا نامه دونالد توسک برای رهبران آن کشور ارسال نشده است. بریتانیا فقط در بخشی از اجلاس سران کشورهای اروپایی در مالت شرکت خواهد کرد.

تصمیم بریتانیا برای ترک اتحادیه اروپا مهمترین ناکامی این اتحادیه طی دهه‌های اخیر است و دفاع دونالد ترامپ از برگزیت باعث شده که مناسبات رییس‌جمهوری جدید آمریکا با بسیاری از رهبران اروپایی تیره شود.

دونالد توسک در بخش دیگری از نامه خود می‌نویسد: «در سیاست نباید با گشاده دستی مفهوم حرمت و احترام را به کار برد. ولی امروزه ما باید از حرمت خود و احترام یک اروپای متحد دفاع کنیم، چه در گفت‌وگو با روسیه و چین و چه در برخورد با آمریکا و یا ترکیه».

آقای توسک در ادامه تاکید کرده که هر مورد جدایی از اتحادیه اروپا نه به احیا قدرت ملی آن کشور بلکه «به وابستگی واقعی آن به ابرقدرت‌ها یعنی آمریکا، روسیه و چین منجر خواهد شد».

XS
SM
MD
LG