لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

پخش «اعترافات تلویزیونی» متهمان وایبری از تلویزیون استان فارس


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه ۲۲ مهر خبر داد که شبکه تلویزیونی استان فارس روز ۹ مهرماه فیلم اعتراف تعدادی از دستگیر شدگان به اتهام آنچه «توهین» ‌به آیت‌الله خمینی از طریق ارسال لطیفه خوانده شده را، پخش کرده است.

اسماعیل محبی‌پور، فرمانده سپاه ناحیه ثارالله شیراز، سی‌ام شهریورماه از دستگیری ۱۱ نفر به دلیل آنچه که او «تولید و بازنشر مطالب توهین‌آمیز» به آیت‌الله خمینی در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه خواند، خبر داده بود.

به گزارش وبسایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، تعدادی از این ۱۱ نفر با چهره‌های محو شده جلوی دوربین شبکه استانی فارس قرار گرفتند و با کلمات متفاوت اظهار پشیمانی کردند و گفتند که نیت‌شان «سرگرمی و وقت‌گذرانی بوده و دقیقا به عمل‌شان واقف نبوده‌اند».

به گزارش کمپین یاد شده، در این اعتراف تلویزیونی از دستگیر شدگان به عنوان «سر شاخه‌های اصلی توزیع پیام‌های توهین آمیز به ائمه اطهار، امام خمینی و دیگر شخصیت‌های علمی و انقلابی کشور» نام برده شده است.

وبسایت کمپین ضمن انتشار فیلم این اعتراف تلویزیونی، نوشت: یکی از افراد دستگیر شده در این اعتراف تلویزیونی گفته است پیام‌هایی که به تلفنش ارسال می‌شده را نمی‌خوانده و آن‌ها را فقط فوروارد می‌کرده است».

یکی از افراد دستگیر شده با بیان اینکه در «باتلاق نرم‌افزار» گیر کرده بود، گفت: «یک جوری شست ما خبردار شد که این برنامه‌ریزی هدفمند است».

موضوع پخش اعترافات اجباری از تلویزیون ایران پیش از این نیز سابقه داشته و تعدادی زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران پس از آزادی اعلام کرده‌اند که بر اثر فشار ماموران مجبور به اعتراف تلویزیونی شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران ۲۷ تیرماه با اشاره به مواردی نظیر «ارسال پارازیت، پخش اعترافات اجباری و سانسور مستمر» خواستار تمدید تحریم‌های این سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی توسط آمریکا شده بود.

در فیلم پخش شده از اعتراف دستگیر شدگان، یکی از فرماندهان سپاه که نام او اعلام نمی‌شود، می‌گوید که این ۱۱ نفر با کار «گسترده و پیچیدۀ اطلاعاتی» در شهرهای مختلف استان فارس شناسایی و دستگیر شده‌اند.

در ماه‌های گذشته و پس از انتشار موج گسترده‌ای از لطیفه‌هایی درباره آیت‌الله خمینی در شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه در ایران، مسئولین انتظامی و قضایی درباره برخورد با منتشر کنندگان این لطیفه‌ها هشدار داده بودند.

در همین رابطه، کمال هادیفر، رییس پلیس فتا، روز ۲۱ شهریور گفته بود که پیام‌های خصوصی در شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و واتس‌اپ توسط این نیروی پلیس قابل کنترل است.

پس از این اظهار نظر، شرکت وایبر در پاسخ به سوال کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امکان کنترل مکالمات روی این اپلیکیشن را رد کرد و گفت که پیام‌های متنی و صوتی روی این اپلیکشن رمزگذاری می‌شود و امکان شنود آن وجود ندارد.

یکی از اعضای بخش پشتیبانی شرکت وایبر به این کمپین گفته بود: «تمام پیام‌های متنی که از طریق وایبر ارسال می‌شوند به شرط پشتیبانی سیستم‌‌ها، رمزگذاری می‌شود. پیام‌های چند رسانه‌ای مانند تصاویر، ‌ویدئو‌ها در سیستم‌های تحت iOS، اندروید، ویندوز ۸ و ویندوز فون ۸ رمزگذاری می‌شوند».

با وجود این، سازمان گزارشگران بدون مرز روز ۱۷ مهر در اطلاعیه‌ای با اشاره به بازداشت ۱۲ تن در ایران به دلیل تبادل پیامک‌های طنز درباره آیت‌الله خمینی، ‌بنیانگذار جمهوری اسلامی، ‌به کاربرانی که از این نرم‌افزار‌ها استفاده می‌کنند توصیه کرد که بیشتر احتیاط کنند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه، روز ۲۹ شهریور ماه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات دولت یازدهم از او خواسته بود که ظرف حداکثر یک ماه شبکه‌های اجتماعی مانند «واتس‌اپ، وایبر و تانگو» را مسدود یا به «طور موثر» کنترل اطلاعاتی کند، در غیر این صورت قوه قضاییه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG