لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

نخست‌وزیر بریتانیا: جاسوس سابق به احتمال زیاد توسط روسیه مسموم شده است


ترزا می می‌گوید که بریتانیا مسموم کردن سرگئی اسکریپال را «استفاده غیرقانونی از زور» توسط روسیه قلمداد خواهد کرد.
ترزا می می‌گوید که بریتانیا مسموم کردن سرگئی اسکریپال را «استفاده غیرقانونی از زور» توسط روسیه قلمداد خواهد کرد.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز دوشنبه ۲۱ اسفند گفت جاسوس سابق روسیه با یک نوع ماده مخرب اعصاب نظامی مسموم شده که در روسیه تولید می‌شود.

خانم می در پارلمان بریتانیا گفت: «به احتمال زیاد» روسیه مسئول مسموم کردن سرگی اسکریپال، مامور امنیتی سابق روسیه، است که سال‌ها پیش به اتهام جاسوسی برای بریتانیا محکوم شده بود.

ترزا می می‌گوید سفیر روسیه در لندن برای تشریح این موضوع احضار شده و دولت بریتانیا این اقدام را «استفاده غیرقانونی از زور» توسط روسیه قلمداد خواهد کرد.

نخست‌وزير بريتانيا قبل از اين اظهارات در جلسه شورای امنيت ملی شرکت کرده و جديدترين گزارش تحقيقات در اين زمينه به وی ارائه شده بود.

سرگئی اسکریپال و دخترش که روز ۱۳ اسفند و بعد از یک مسمومیت اسرار آمیز در شهر سالیزبوری بریتانیا به بیمارستان منتقل شدند هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته است که دولت بریتانیا قبل از متهم کردن روسیه باید تحقیقات کافی انجام داده و مشخص کند چه اتفاقی برای سرگئی اسکریپال افتاده است.

آقای پوتین روز دوشنبه در پاسخ به سئوال یک خبرنگار بریتانیایی در مورد دخالت روسیه در این حادثه گفت: «شما ابتدا تحقیقات کامل را انجام دهید و بعد در مورد آن صحبت خواهیم کرد».

مسکو اتهام دخالت در این حادثه را تکذیب کرده است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در یک کنفرانس خبری گفت سرگئی اسکریپال برای نهادهای امنیتی بریتانیا کار می‌کرد و در خاک آن کشور مسموم شده است و در نتیجه «این حادثه هیچ ربطی به روسیه ندارد چه رسد به رهبری این کشور».

او افزود تاکنون هیچ بیانیه رسمی در مورد دخالت روسیه منتشر نشده است.

تام تاگندهت یکی از اعضای پارلمان بریتانیا روز دوشنبه در مصاحبه‌ با رادیوی بی‌بی‌سی گفت هنوز برای اعلام نظر قطعی در مورد این حادثه زود است ولی افزود مسموم شدن این دو نفر «به شدت به اقدامات دولتی برای قتل افراد شباهت دارد».

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله از ماموران بخش امنیتی ارتش روسیه بود ولی سال‌ها پیش پس از انتقال اطلاعات محرمانه به بریتانیا، در روسیه محاکمه و به زندان محکوم شد و بعد‌ها در جریان معاوضه با جاسوسان روس به بریتانیا پناهنده شد و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG