لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

فرمانده نیروی دریایی اوکراین به نیروهای طرفدار روسیه پیوست

دریاسالار دنیس برزوسکی، فرمانده نیروی دریایی اوکراین، که از سوی دولت موقت به این سمت منصوب شده بود، روز یکشنبه به نیروهای هوادار روسیه در کریمه پیوست. وی روز شنبه، از سوی الکساندر تورچینوف، رئیس جمهور موقت، به فرماندهی نیروی دریایی اوکراین منصوب شده بود.

آندرس فوگ راسموسن پيش از آغاز جلسه فوق‌العاده ناتو، روسيه را به نقض اصول منشور ملل متحد متهم کرد.
خبرگزاری‌های روسی گزارش داده‌اند که حدود ۲۰ هزار نفر از مردم روسیه روز یکشنبه در حمایت از دخالت نظامی این کشور در اوکراین در خیابان‌های مسکو دست به راهپیمایی زدند. راهپیمایی مشابهی در سن پترزبورگ انجام شد که در آن ۱۵ هزار نفر شرکت داشتند.
ديپلمات‌ها به رويترز گفته‌اند که نمی‌توان انتظار داشت ناتو اقدام خاصی در برابر روسيه انجام بدهد.
فرانک والتر اشتان‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، روز یکشنبه درباره دخالت نظامی به روسیه هشدار داد و گفت که «ما در مسیر خطرناک افزایش تنش قرار داریم. تقسیم جدید اروپا هنوز قابل اجتناب است».
آرسنی ياتسنيوک، نخست وزير اوکراين گفته پارلمان اين کشور، بودجه‌ای اضافه برای آمادگی بيشتر نيروهای نظامی اين کشور در نظر گرفته است.
خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از منابعی گزارش داده است که ۱۰ کشتی جنگی اوکراین ظرف ۲۴ ساعت گذشته از بندر سواستوپول در دریای سیاه عقب نشینی کرده‌اند.
صد‌ها مرد مسلح که سوار بر خودروهای زرهی بودند با مسدود کردن ورودی یک پایگاه نظامی اوکراین در شبه جزیره کریمه مانع از خروج سربازان این کشور شدند.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز یکشنبه از روسیه و اوکراین خواست که بحران میان خود را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کنند.
وزير امور خارجه آمريکا به روسيه هشدار داده که اگر نيروهای نظامی خود را از شبه جزیره کريمه خارج نکند از گروه- ۸ کنار گذاشته خواهد شد. گروه- ۸ از هشت کشور صنعتی جهان تشکيل شده که بيش از ۶۰ درصد اقتصاد جهان را در دست دارند.
جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در گفت‌وگو با تلويزيون ان‌بی‌سی هشدار داده که اگر ولاديمير پوتين برای پايان بحران اقدام نکند با تحريم‌های متحدانش در گروه ۸ مواجه خواهد شد و خواهد ديد که تاجران آمريکايی از روسيه خارج می‌شوند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG