لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

فرمانده نیروی دریایی اوکراین به نیروهای طرفدار روسیه پیوست

دریاسالار دنیس برزوسکی، فرمانده نیروی دریایی اوکراین، که از سوی دولت موقت به این سمت منصوب شده بود، روز یکشنبه به نیروهای هوادار روسیه در کریمه پیوست. وی روز شنبه، از سوی الکساندر تورچینوف، رئیس جمهور موقت، به فرماندهی نیروی دریایی اوکراین منصوب شده بود.

به دنبال تهدید ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، بر استفاده از زور برای حفظ منافع این کشور در شبه جزیره کریمه، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین گفت که «این یک تهدید نیست، این در واقع اعلام جنگ علیه کشورم است».
نخست وزیر اوکراین: اگر پوتین می‌خواهد نخستین رییس جمهوری باشد که جنگ بین دو کشور همسایه و دوست را رقم بزند، بین اوکراین و روسیه، خب: او تا رسیدن به این هدف چند اینچ بیشتر فاصله ندارد. ما در مرز فاجعه قرار داریم.
اوکراین در مقایسه با همسایه ابرقدرت خود از توان نظامی ضعیفی برخودار است. بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در بریتانیا، اوکراین ۱۳۰ هزار سرباز در اختیار دارد.
هواداران روسیه در شبه جزیره کریمه با تصرف ساحتمان‌های دولتی اوکراین، پرچم‌های روسیه را بر فراز آن‌ها به اهتزاز در آورده‌اند. کی‌یف این اقدام را حرکتی برنامه ریزی شده از سوی مسکو برای دخالت گسترده در این کشور ارزیابی کرده است.
جلسه فوق‌العاده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای بررسی بحران میان اوکراین و روسیه آغاز شد.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه «اقدام غیرقابل قبول تجاوز» روسیه به خاک اوکراین را محکوم و تهدید کرد که این اقدام «واکنش بسیار جدی» از سوی آمریکا و سایر کشورها را به دنبال خواهد داشت. وی از جمله این اقدامات به انزوای اقتصادی روسیه اشاره کرد.
سربازان روسیه در حال حاضر بسیاری از نقاط شبه جزیره کریمه در دریای سیاه را در اختیار دارند که ناوگان دریایی این کشور آنجا قرار دارد.
آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل ناتو هشدار داده که روسيه با تصرف شبه جزيره کريمه، صلح در اروپا را تهديد کرده است.
دبيرکل ناتو تاکيد کرده روسيه بايد از تشديد بحران خودداری کند.
یوری، سرگئی‌یف، سفیر اوکراین در سازمان ملل به تلویزیون «سی‌ان‌ان» گفته که کشورش در حال آماده شدن برای دفاع از خود در برابر روسیه است ولی اگر توسعه‌طلبی روسیه و عملیات آن گسترش یابد، طبیعی است که ما خواهان حمایت نظامی و سایر حمایت‌ها از دیگر کشور‌ها خواهیم شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG