لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

کمیته حقوق کودک سازمان ملل: عربستان باید حملات هوایی به یمن را متوقف کند


طبق آمارهای سازمان ملل، از زمان شروع حملات هوایی عربستان در مارس ۲۰۱۵ حداقل هزار و ۲۴۸ کودک یمنی کشته شده‌اند.
طبق آمارهای سازمان ملل، از زمان شروع حملات هوایی عربستان در مارس ۲۰۱۵ حداقل هزار و ۲۴۸ کودک یمنی کشته شده‌اند.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۱۹ مهر از عربستان سعودی خواست بلادرنگ حملات هوایی مرگبار علیه اهداف غیرنظامی در یمن را متوقف کرده و مقامات مسئول تلفات غیرقانونی کودکان را محاکمه کند.

محکومیت عربستان سعودی توسط این نهاد همزمان با نگرانی‌های بین‌المللی در مورد مفقود شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی صورت می‌گیرد.

آقای خاشقجی که از منتقدان دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن بود از روز دوم اکتبر و پس از ورود به کنسولگری آن کشور در استانبول ناپدید شده است.

فشار بر عربستان سعودی برای کاهش تلفات غیرنظامی در یمن حتی از سوی متحدان آن کشور افزایش یافته است. حدود سه سال و نیم از دخالت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن می‌گذرد که طی آن بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده و میلیون‌ها نفر در معرض خطر قحطی و گرسنگی هستند.

بریتانیا و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که به ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی اسلحه می‌فروشند و اطلاعات امنیتی می‌دهند.

عربستان سعودی هفته گذشته به کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد گفت تلاش می‌کند اشتباهات در هدف‌گیری نیروهای ائتلاف را تصحیح کند ولی منتقدان تضمین‌های این کشور را باور نمی‌کنند.

کمیته حقوق کودک متشکل از ۱۸ کارشناس مستقل روز پنجشنبه در نتیجه تحقیقات خود ضمن اشاره به بیانیه عربستان گفت مرگ، نقض عضو و یتیم شدن کودکان یمنی ادامه دارد.

کلارنس نلون، نایب رئیس این کمیته، به خبرنگاران گفت: «ما از آنها (عربستان سعودی) خواسته‌ایم که هر چه سریع‌تر این حملات را متوقف کند».

طبق آمارهای سازمان ملل متحد، از زمان شروع حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در مارس ۲۰۱۵ حداقل هزار و ۲۴۸ کودک کشته و تعداد مشابهی مجروح شده‌اند.

کلارنس نلسون افزود: «حدود ۲۰ درصد از تلفات غیر نظامی کودکان هستند. از هر پنج نفری که بر اثر این حملات کشته می‌شوند یک نفر کودک است و این رقم بسیار بالایی است».

این کمیته می‌افزاید تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن به اهداف غیرنظامی از جمله منازل مسکونی، مدارس، مزارع، بیمارستان‌ها، بازارها و حتی مراسم عروسی حمله می‌کنند که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

کمیته یاد شده در عین حال در مورد «کارایی هیات مشترک بررسی حوادث که در سال ۲۰۱۶ برای تحقیق در مورد اتهامات مربوط به حملات غیرقانونی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به کودکان و نقاطی که کودکان در آن تردد دارند» اظهار نگرانی می‌کند.

این کمیته در بخشی از گزارش خود می‌گوید: «تاکنون هیچ مورد از محاکمه و یا مجازات افراد از جمله مقامات نظامی (عربستان سعودی) به دلیل تلفات کودکان و استفاده از آنها در درگیری‌های مسلحانه وجود نداشته است».

کلارنس نلسون با اشاره به «هیات مشترک بررسی حوادث» گفت: «در درجه اول این هیات توسط ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تشکیل شده و در واقع خودشان در مورد عملکرد خودشان تحقیق می‌کنند. نکته بعدی این است که این هیات از کشورهای عضو ائتلاف تشکیل شده و بالاخره اینکه طبق اطلاعاتی که ما داریم تمام حوادث و موارد را بررسی نمی‌کند».

به گفته او، این هیات موارد زیادی از حملات هوایی که به مرگ غیرنظامیان و کودکان منجر می‌شود را بررسی نمی‌کند.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد در عین حال خواستار پایان دادن به محاصره هوایی و دریایی یمن شده که به گفته آن به خصوص با قطع نقل و انتقال از طریق بندر حدیده، میلیون‌ها نفر را از مواد غذایی و سایر نیازهای ضروری محروم کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG