لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

موافقت شورای حقوق بشر با تمدید تحقیقات درباره یمن


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه با رد اعتراض عربستان سعودی و یمن و با ۲۱ رای موافق در برابر ۸ رای مخالف ادامه تحقیقات در مورد وضعیت حقوق بشر در یمن را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز حامیان این قطعنامه از جمله کانادا و اتحادیه اروپا معتقدند فعالیت گروه کارشناسی که شورای حقوق بشر سال گذشته برای تحقیق در این زمینه تشکیل داد هنوز به پایان نرسیده ولی مخالفان قطعنامه ادعا می کنند که ادامه این تحقیقات بحران یمن را تشدید کرده و بی ثباتی در منطقه را افزایش می دهد.

گروه کارشناسی در گزارش خود که ماه گذشته به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه شد گفت حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن تلفات غیرنظامی سنگینی داشته و برخی از این حملات می تواند مصداق جنایت جنگی تلقی شود.

عربستان سعودی یافته های این گزارش را رد کرد.

عربستان سعودی رهبری ائتلاف نظامی متشکل از کشورهای عربی را به عهده دارد که مورد حمایت غرب است . نیروهای این ائتلاف برای بازگرداندن قدرت به دولت عبد ربه منصور هادی رییس جمهور یمن می جنگند که از سوی جامعه بین المللی به عنوان حکومت مشروع یمن به رسمیت شناخته می شود.

شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در سال ۲۰۱۵ با تصرف صنعا پایتخت یمن دولت این کشور را برکنار کردند. نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از آن زمان وارد جنگ یمن شدند.

به گفته گروه کارشناسی سازمان ملل متحد تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته شده و هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر با خطر قحطی و گرسنگی روبرو هستند. این گروه در گزارش خود حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را مسئول اکثر موارد از مرگ غیرنظامیان معرفی کرد که تاکنون ثبت شده است.

در بخشی از گزارش گروه کارشناسی گفته می شود:«طی سه سال گذشته این حملات هوایی مناطق مسکونی، بازارها، مراسم تدفین، عروسی ها، بازداشتگاه ها، قایق های غیرنظامی و حتی بیمارستان ها و مراکز پزشکی را هدف گرفته اند.»

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG