لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

دبیرکل سازمان ملل: خطر هسته‌ای به بالاترین حد خود از زمان جنگ سرد رسیده است


آنتونیو گوترش می‌گوید راه حل بحران کره شمالی دیپلماتیک است و از رهبران جهان خواست که «در این مقطع تدبیر نشان دهند».
آنتونیو گوترش می‌گوید راه حل بحران کره شمالی دیپلماتیک است و از رهبران جهان خواست که «در این مقطع تدبیر نشان دهند».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور به رهبران جهان هشدار داد که خطر حمله هسته‌ای در بالاترین حد خود از زمان پایان جنگ سرد است و «سخنان تند می‌تواند به سوءتفاهم‌های مرگبار منجر شود».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای گوترش در اولین گزارش خود از وضعیت عمومی جهان از اول ژانویه امسال که ریاست سازمان ملل متحد را بر عهده گرفته است، «خطر هسته‌ای» را مهمترین تهدید دانست و افزود: «نباید با بی‌توجهی به سمت جنگ برویم».

او در سخنرانی خود خطاب به رهبران جهان در گشایش مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت میلیون‌ها نفر از مردم جهان «در سایه خطر آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی» در هراس زندگی می‌کنند.

پیام او در مورد سخنان تند به طور مشخص به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اشاره داشت ولی در عین حال آمریکا و دونالد ترامپ را نیز در بر می‌گرفت که هشدار داده است در صورت عدم عقب‌نشینی کره شمالی با «خشم و آتش» پاسخ خواهد داد.

آقای گوترش گفت راه حل بحران کره شمالی دیپلماتیک است و از رهبران جهان خواست که «در این مقطع تدبیر نشان دهند».

او گذشته از خطر هسته‌ای از جهان امروز که با چالش‌های خطیری روبروست تصویر ناامیدکننده‌ای ارائه داد و تاکید کرد «که به خاطر افزایش ناامنی، رشد بی‌عدالتی، گسترش جنگ و بحران و تغییرات جوی زمین بسیاری از مردم آسیب‌دیده و خشمگین هستند».

او در بخش دیگری از سخنانش افزود: «جوامع تجزیه می‌شوند، بحث‌های سیاسی قطب‌بندی شده و کسانی که دشمن‌تراشی و تفرقه‌افکنی می‌کنند اعتماد بین کشورها را از بین برده‌اند».

«ما جهانی قطعه‌قطعه هستیم در صورتی‌که باید جهانی در صلح باشیم».

او گفت چالش‌ها و تهدیدهايی بر سر راه ما قرار دارند که عبارتند از خطر هسته‌ای، ترورریسم، جنگ‌های پایان نیافته و نقض دائمی قوانین بشر دوستانه بین‌المللی، تغییرات جوی زمین، افزایش بی‌عدالتی، پیامدهای ناخواسته اختراعات و مسئله مهاجرت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید به احتمال زیاد این موضوعات در جلسه شش روزه مجمع عمومی سازمان ملل بیشتر مطرح خواهند بود. ولی در روز اول توجه به سخنرانی دونالد ترامپ و امانوئل مکرون جلب شد که هر دو برای اولین بار در این مجمع شرکت کردند.

پس از آنتونیو گوترش، رییس‌جمهوری برزیل که طی ۳۵ سال گذشته همیشه اولین سخنران مجمع عمومی بوده است سخنرانی کرد.

رییس‌جمهوری برزیل خواستار آن شد که نهادهای سازمان ملل در انطباق با شرایط قرن بیست‌ویکم گسترش یابند. برزیل، آلمان، ژاپن و هند از جمله کشورهایی هستند که می‌گویند تعداد دائمی اعضای شورای امنیت باید افزایش یابد و خواستار عضویت در این نهاد هستند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده نیز در سخنرانی خود گفت آمریکا در صحنه بین‌المللی به دنبال دوستی و همگرایی است و نه بحران و اختلاف، ولی در عین حال هشدار داد که کسی نباید به فکر سوءاستفاده از آمریکا باشد.

او تهدید کرد که اگر کره شمالی آمریکا را مجبور کند از خودش دفاع کند «آن کشور را کاملا نابود» خواهد کرد. او ایران را «کشوری با اقتصاد ویران و رژیمی یاغی» توصیف کرد که تنها صادرات آن خشونت است.

او افزود همه کشورهای معقول باید برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند و زمان آن فرا رسیده که کشورهایی را که کمک و پناهگاه در اختیار گروه‌های ترروریستی قرار می دهند افشا کرد.

پس از بحران کره شمالی، موضوع دیگری که ضرورت برخورد عاجل دارد سرنوشت مسلمانان روهینگیای میانمار است. آنتونیو گوترش کوچ اجباری آنها را نتیجه یک سیاست «پاکسازی قومی» می‌داند که طی هفته‌های گذشته باعث فرار بیش از ۴۰۰ هزار نفر از آنها به بنگلادش شده است.

او در سخنرانی خود از رهبران میانمار خواست به عملیات نظامی خود در مناطق مسلمان‌نشین پایان داده و بدون هیچ محدودیتی زمینه را برای انتقال کمک‌های بشردوستانه فراهم کنند و به خواست‌های این مردم که مدت‌های طولانی حل نشده است، توجه کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد بارها بر چالش‌های مهم ناشی از تغییرات جوی زمین تاکید کرد.

همزمان با برگزاری جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طوفان ماریا با سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت دومینیکا، کشور کوچک ناحیه کارائیب را در نوردید و خسارات شدیدی به جا گذاشت. این طوفان روز چهارشنبه به پورتوریکو خواهد رسید.

روز دوشنبه آقای گوترش و مقامات کشورهایی که از طوفان ایرما آسیب دیده‌اند در جلسه کوتاهی که برای جمع‌آوری کمک مالی و بازسازی این مناطق توسط سازمان ملل متحد برگزار شد، شرکت کردند.

آقای گوترش طوفان‌های امسال را «ویرانگرترین موارد ثبت شده» توصیف کرد و هشدار داد تغییرات شدید در آب‌وهوای کره زمین بر تمام جهان تاثیر خواهد گذاشت و از جمله پیامدهای آن سیلاب‌های شدید در آسیای جنوبی و رانش زمین و خشکسالی در آفریقاست.

XS
SM
MD
LG