لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۳

نماینده سازمان ملل: اپوزیسیون سوریه بپذیرد که در جنگ پیروز نشده است


 استفان دِ میستورا می‌گوید که شهر رقه در روزهای آینده سقوط خواهد کرد.
استفان دِ میستورا می‌گوید که شهر رقه در روزهای آینده سقوط خواهد کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه روز چهارشنبه ۱۵ شهریور گفت اپوزیسیون سوریه باید بپذیرد که در شش سال و نیم جنگ علیه حکومت بشار اسد پیروز نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استفان دِ میستورا اشاره کرد که جنگ در سوریه تقریبا به پایان رسیده چون بسیاری از کشورها در اساس برای شکست دادن گروه موسوم به «خلافت اسلامی» وارد این جنگ شدند. آتش‌بس در سراسر کشور باید بلادرنگ به اجرا گذاشته شود و ادلب مهمترین منطقه تحت کنترل شورشیان «همین وضعیت فعلی را حفظ خواهد کرد».

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد افزود: «برای اپوزیسیون پیام کاملا واضح است: اگر آنها قصد داشتند در جنگ پیروز شوند حقایق نشان می‌دهد که چنین چیزی اتفاق نیفتاده. در نتیجه اکنون زمان آن فرا رسیده تا با صلح به پیروزی رسید».

وقتی از او سئوال شد که آیا منظورش این است که نیروهای دولتی به پیروزی رسیده‌اند، آقای دِ میستورا گفت نیروهای حکومت سوریه پیشروی‌هایی کرده‌اند ولی هیچ یک از طرفین نمی‌توانند واقعا ادعا کند که در این جنگ پیروز شده است.

او افزود: «فقط در شرایطی که یک راه‌حل سیاسی قطعی و طولانی مدت وجود داشته باشد می‌توان از پیروزی صحبت کرد. در غیر این صورت خدای نکرده ما به جای جنگ تمام عیار شاهد یک نبرد چریکی خواهیم بود که ممکن است ۱۰ سال دیگر طول بکشد. در عین حال از بازسازی نیز خبری نخواهد بود».

آقای دِ میستورا قرار است به مذاکرات هفته آینده در پایتخت قزاقستان بپیوندد که به گفته او به تعیین وضعیت شهر ادلب کمک خواهد کرد. موقعیت شهر ادلب با دو میلیون جمعیت که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان قلمرو شورشیان پذیرفته شده، در مذاکرات مربوط به آینده سوریه اهمیت فراوانی پیدا کرده است.

فرستاده ویژه سازمان ملل گفت: «من مطمئنم که در این منطقه شرایط غیرجنگی، وضعیتی کاملا متفاوت از حلب، برقرار خواهد ماند. هدف ما باید پیشگیری از تکرار حوادثی مثل حلب باشد که بزرگترین نبرد و در عین حال بدترین بحران بشردوستانه در طول جنگ داخلی سوریه بود».

همزمان، گروه «خلافت اسلامی» در دو منطقه مهم تحت کنترل خود یعنی رقه و دیرالزور در آستانه شکست قرار دارد.

آقای دِ میستورا گفت: «حقیقت این است که دیرالزور تقریبا آزاد شده و تا جایی که ما می‌دانیم در چند ساعت آینده کاملا بازپس گرفته خواهد شد».

او افزود شهر رقه نیز در روزهای آینده سقوط خواهد کرد و این حوادث زمینه را برای یک «گفت‌وگوی صریح» برای آتش‌بس و صلح در ماه اکتبر فراهم خواهند کرد.

دِ میستورا از سال ۲۰۱۶ هدایت چند دوره مذاکرات دشوار صلح در سوریه را بر عهده داشته که در عمل هیچ پیشرفتی نداشته‌اند. او گفت دور بعدی مذاکرات با سرعت بیشتر و تمرکز روی جنبه‌های اجرایی و عملی پیش خواهد رفت.

او افزود: «نکته مهم این است که پس از آزادسازی دیرالزور و رقه آیا حکومت سوریه واقعا و حقیقتا آماده مذاکره است و یا صرفا بر پیروزی‌های خود تاکید خواهد کرد. همه ما می‌دانیم و حکومت سوریه نیز به خوبی می‌داند که بدون یک روند سیاسی پایدار و قابل تحقق هیچ پیروزی به دست نمی‌آید».

نماینده سازمان ملل گفت: «و آیا اپوزیسیون خواهد توانست خود را متحد کند و با واقع‌بینی کافی بپذیرد که در جنگ پیروز نشده است؟»

XS
SM
MD
LG