لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

ارتش سوریه محاصره سه ساله شهر دیرالزور را شکست


تلویزیون دولتی و ناظران حقوق بشر در سوریه می‌گویند که ارتش این کشور روز سه‌شنبه ۱۴ شهریورماه با شکستن محاصره سه ساله شهر دیرالزور توانستند وارد این شهر در نزدیکی مرز عراق شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پایان دادن به محاصره دیر الزور که از ژانویه ۲۰۱۵ بخشی از آن در کنترل پیکارجویان گروه «حکومت اسلامی» بود یک پیروزی مهم دیگر برای رژیم بشار اسد است که طی سال گذشته توانست در چندین جبهه علیه گروه «خلافت اسلامی» و سایر مخالفان رژیم پیشروی‌های مهمی به دست آورد.

پایان محاصره این شهر همچنین به یک بحران بشردوستانه پایان می‌دهد. حدود ۷۰ هزار از ساکنان شهر دیرالزور طی سه سال گذشته فقط با اتکاء به انتقال مواد غذایی و دارو از طریق امدادرسانی هوایی زندگی کرده‌اند. رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که چندین کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه آماده ورود به این شهر هستند.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که نیروهای ارتش این کشور پس از سقوط خطوط دفاعی پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» توانستند به محلات غربی شهر برسند.

رامی عبدالرحمان، مدیر ناظران حقوق بشر در سوریه نیز شکستن حلقه محاصره شهر دیرالزور را تایید کرد.

عمر ابولیلا، یکی از مخالفان حکومت سوریه که اکنون در اروپا زندگی می‌کند ولی اهل دیرالزور است و با ساکنان این شهر تماس دارد، گفت: «پیکارجویان روز گذشته تعداد زیادی بمبگذاری انتحاری انجام دادند ولی نتوانستند مقاومت چندانی بکنند».

گروه «خلافت اسلامی» در ماه‌های اخیر متحمل شکست‌های سنگینی شده است، نیروهای عراقی در ماه ژوئن شهر مهم موصل در شمال آن کشور را آزاد کردند و نیروهای دمکراتیک سوریه با حمایت آمریکا توانسته‌اند نیمی از شهر رقه که زمانی مرکز خلافت خود خوانده این گروه بود را تصرف کنند.

شهر دیرالزور مرکز استانی به همین نام در نواحی شرقی سوریه و از نقاط نفتخیز این کشور است. نیروهای ارتش شوریه و شبه نظامیان متحد آن با حمایت هوایی روسیه از ماه‌ها پیش پیشروی به سوی این شهر را آغاز کردند.

یک عضو سابق گروه های شورشی سوریه که اهل دیرالزور است از پایان محاصره این شهر استقبال کرد ولی در مورد سرنوشت غیرنظامیانی که هنوز در مناطق تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» زندگی می‌کنند اظهار نگرانی کرد.

شهر دیرالزور در دره رود فرات واقع شده که تا مرز عراق ادامه دارد و چندین شهر و روستا را در بر می‌گیرد. این منطقه گسترده‌ترین محدوده‌ای است که هنوز در کنترل گروه «خلافت اسلامی» است. این گروه هنوز ۶۰ درصد از شهر دیرالزور را در کنترل خود دارد و بیرون راندن آنها توسط ارتش سوریه ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

فرمانده عملیات شکستن محاصره دیرالزور ژنرال سهیل الحسن است که به «ببر» شهرت دارد. او فرماندهی تعدادی از عملیات‌ها و پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه از جمله تصرف شهر حلب در ماه دسامبر ۲۰۱۶ را برعهده داشته که بزرگترین پیروزی حکومت سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی در مارس ۲۰۱۱ بود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک کشتی جنگی این کشور مستقر در آب‌های دریای مدیترانه اوایل روز سه‌شنبه موشک‌های کروز به مواضع گروه «خلافت اسلامی» شلیک کرده است. هدف این حملات یکی از مراکز تجمع پیکارجویان در اطراف شهر الشوله بوده که تصور می‌شود اکثر آنها اهل روسیه و جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی باشند.

وزارت دفاع روسیه افزود تصاویری که توسط پهپادهای این کشور ضبط شده است، نشان می‌دهند که این موشک‌ها یک مرکز ارتباطات، یک مرکز فرماندهی، انبارهای مهمات و تعمیرگاه خودروهای زرهی را منهدم کرده و تعداد نامشخصی از پیکارجویان را کشته‌اند.

پیشروی روز سه‌شنبه پس از مین‌روبی مناطق اطراف یک پایگاه هوایی دولت که تحت محاصره شورشیان بود روی داد. این پایگاه هوایی با نام تیپ ۱۳۷ شناخته می‌شود.

یک گروه از فعالان محلی به نام دیرالزور ۲۴ که در سراسر این استان خبرنگار دارد، گزارش داد در روستای جبرا واقع در جوار منطقه تحت محاصره نبردهای سنگینی روی داده است.

XS
SM
MD
LG