لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

تهاجم ارتش سوریه برای شکستن محاصره دیرالزور


نمایی عمومی از خیابانی در دیر الزور در فوریه ۲۰۱۴؛ دیر الزور از سال ۲۰۱۴ در محاصره نیروهای داعش بوده است.
نمایی عمومی از خیابانی در دیر الزور در فوریه ۲۰۱۴؛ دیر الزور از سال ۲۰۱۴ در محاصره نیروهای داعش بوده است.

ارتش سوریه و متحدانش روز دوشنبه در یک عملیات تهاجمی بزرگ و ناگهانی به سه کیلومتری خط محاصره شهر دیرالزور رسیدند. منطقه‌ای که از چندین سال پیش یک پادگان ارتش و حدود ۹۳ هزار غیرنظامی در محاصره پیکارجویان گروه حکومت اسلامی هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پیشروی ارتش سوریه در این جبهه یک شکست مهم دیگر برای گروه داعش است که مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه را به سرعت از دست می‌دهد.

تلویزیون دولتی سوریه روز دوشنبه گزارش داد که ارتش این کشور با پیشروی سریع خود اکنون به سه کیلومتری نیروهای تحت محاصره در دیرالزور رسیده است.

فرماندار ناحیه دیرالزور روز یکشنبه اظهار امیدواری کرده بود که واحدهای در حال پیشروی ارتش سه‌شنبه شب به این شهر برسند. یک رسانه نظامی گروه حزب‌الله لنبان نیز گفته است که نیروهای ارتش و متحدان آنها در حومه شهر در حال پیشروی به سوی پادگان تحت محاصره هستند.

گروه داعش در آخرین مناطق تحت کنترل خود در حاشیه رودخانه فرات و در جنوب دیرالزور از جمله شهرهای المیادین و البوکمال در جوار مرز با عراق نیز در حال عقب‌نشینی است.

اما با وجود از دست دادن شهر موصل و در حالی که در شهر رقه نیز درگیر نبرد خیابانی است هنوز هم توانسته است در کشورهای غربی عملیات تروریستی انجام دهد و در کشورهای دیگری مثل لیبی نیز تهدید قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود.

فرماندار دیرالزور در تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز گفته است که به خاطر نزدیک شدن نیروهای ارتش و پایان محاصره شهر مردم برای ابراز شادی به خیابان‌ها آمده‌اند.

پادگان ارتش و بخشی از شهر دیرالزور در سال ۲۰۱۳ توسط شورشیان مخالف رژیم سوریه به محاصره در آمد. در سال ۲۰۱۴ گروه داعش مناطق تحت کنترل گروه‌های شورشی را تصرف کرد و از آن زمان دیرالزور در محاصره این گروه بوده است.

پیکارجویان این گروه از اوایل سال جاری تلاش کردند که قبل از رسیدن ارتش سوریه مناطق تحت محاصره را تصرف کنند. در ماه ژانویه آنها توانستند شهر را از پایگاه هوایی آن جدا کرده و یک تپه مشرف به آن را تصرف کنند. به این ترتیب ارتباط شهر دیرالزور با خارج دشوارتر شد.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که در تمام سال‌هایی که دیرالزور تحت محاصره بوده، احتیاجات مردم از طریق امدادرسانی هوایی به این شهر منتقل شده است.

سازمان ملل متحد در ماه گذشته اعلام کرد حدود ۹۳ هزار غیرنظامی در منطقه تحت کنترل ارتش سوریه زندگی می‌کنند و وضعیت آنها «بسیار وخیم» است.

فرماندار شهر دیرالزور اما به رویترز می‌گوید: «با وجود همه این مشکلات، خمپاره‌باران و مجروحان، کارهای جاری شهر اداره می‌شود. ادارات در حال فعالیت هستند، نانوایی‌ها کار می‌کنند، آب هر هفته دو بار به شهر منتقل می‌شود و هر روز بین مردم تقسیم می‌شود».

پیروزی سریع روزهای اخیر برای نیروهای دولتی سوریه نتیجه ماه‌ها پیشرفت آرام آنها در جبهه‌های شرقی است که پس از پیروزی پاییز گذشته در شهر حلب آغاز شد.

نیروهای ارتش سوریه با کمک شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران و حمایت هوایی روسیه در ماه‌های اخیر توانسته‌اند مناطق گسترده‌ای را در مرکز و صحرای شرقی تصرف کنند.

به گفته یکی از فرماندهان شبه‌نظامیان حامی حکومت سوریه، همزمان با پیشروی ارتش در جبهه دیر الزور، گروه داعش بخشی از نیروهای خود را از شهر المیادين به این جبهه منتقل کرده و از روش‌های همیشگی خود مثل کار گذاشتن تله‌های انفجاری، مین‌گذاری و حملات غافلگیرانه استفاده می‌کند.

در هفته‌های اخیر ارتش سوریه و متحدان آن توانسته‌اند نقاط کوچک دیگری که در کنترل پیکارجویان بوده از جمله منطقه‌ای در مرز با لبنان را بازپس بگیرند و در نتیجه نیروهای بیشتری را به جبهه‌های شرقی و دیرالزور اعزام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG