لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

سازمان ملل: جنایات کره شمالی شبیه نازی‌ها، آپارتاید و خمرهای سرخ است


مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس
مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس
رییس هیات تحقیق سازمان ملل روز دوشنبه، ۲۶ اسفند، در گزارشی به شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو اعلام کرد که جنایات کره شمالی شبیه جنایات نازی‌ها، رژیم آپارتاید و خمرهای سرخ است و باید متوقف شود.

مایکل کیربی در سخنان خود جنایات رژیم کره شمالی علیه مردم خود را با اقدامات نازیسم، رژیم پیشین آپارتاید در آفریقای جنوبی و حکومت خمرهای سرخ در کامبوج مقایسه کرد و خواستار شجاعت ملت‌های بزرگ در برخورد با این حکومت شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی افزود: «این وظیفه رسمی شماست که با جرایم مربوط به نقض حقوق انسانی و جنایات علیه بشریت توسط جمهوری دمکراتیک مردمی کره شمالی برخورد کنید».

اظهارات آقای کیربی یک ماه پس از آن بیان می‌شود که هیات تحقیق سازمان ملل گزارشی ۴۰۰ صفحه‌ای درباره گستره وسیعی از نقض حقوق بشر در کره شمالی از جمله حبس‌های گسترده، کشتار، شکنجه، گرسنگی عمدی، بردگی و خشونت جنسی منتشر کرد.

رییس هیات تحقیق سازمان ملل می‌گوید: «شدت، اندازه، طول دوره و ماهیت غیرقابل وصف بی‌رحمی در این کشور حاکی از وجود یک حکومت تمامیت‌خواه است که هیچ‌گونه سنخیتی با دنیای معاصر ندارد».

وی اظهار داشت: «این کشور یک سیاهچاله است که حقوق بشر، شان و شرف انسانی کنترل و سرکوب شده و در مسیر تباهی است».

آقای کیربی می‌گوید: «جهان مدت‌ مدیدی است که شواهد را نادیده گرفته است. حالا که همه چیز را می‌دانیم دیگر هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست».

سه پیونگ سو، نماینده کره شمالی در ژنو، گزارش سازمان ملل را «جعلیات شرم‌آور» خوانده که از سوی دولت‌های به گفته وی «متخاصم» تهیه شده است. وی گفته که کشورش این گزارش مقابله‌جویانه را رد می‌کند.

چین نیز که از متحدان قدیمی رژیم کره شمالی است روز دوشنبه این گزارش را رد کرد و گفت که یک کمیسیون مستقل این ادعا‌ها را بی‌پایه اعلام کرده است.

به گزارش رویترز، چن چاندونگ، دیپلمات چینی در شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفته است که گزارش این سازمان از واقعیات فاصله دارد.

وی اظهار داشته‌است که: «ناتوانی کمیسیون در جلب حمایت و همکاری کشور مورد نگرانی باعث شده است تا نتواند به درستی به وظیفه خود عمل کند».

نماینده چین گفته است که گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل بر پایه اطلاعات و مصاحبه با افرادی تنظیم شده که در خارج از کره شمالی هستند و مبتنی بر اطلاعات بی‌واسطه نیست.

وی پرسیده است: «این پرسش پیش می‌آید که آیا چنین تحقیقی واقعا قابل اعتماد است؟»

با این حال بسیاری از کشورهای جهان با حمایت از گزارش سازمان ملل خواستار آن شده‌اند که شورای امنیت این موضوع را برای رسیدگی به دادگاه جنایات بین‌المللی در لاهه ارجاع دهد.

اتحادیه اروپا همراه با ژاپن قطعنامه‌ای را تهیه کرده و قرار است که هفته آینده برای رای گیری به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کنند. در این قطعنامه خواسته شده است که دادگاه جنایات بین‌المللی به وضعیت نقض حقوق بشر در کره شمالی رسیدگی کند.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل در مارس سال ۲۰۱۳ از سوی شورای حقوق بشر تشکیل شد ولی نتوانست مجوز مقام‌های کره شمالی را برای بازدید از این کشور به دست آورد.

عمده اطلاعات این گزارش بر پایه گفت‌وگو با ۳۲۰ فراری کره شمالی و منابعی در کره جنوبی و ژاپن تهیه شده است.
XS
SM
MD
LG