لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

حل مناقشات منطقه ای در دستور کار «کی مون»


بن کی مون در مراسم سوگند یاد کردن به عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل متحد.
بن کی مون در مراسم سوگند یاد کردن به عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل متحد.

دبير کل جديد سازمان ملل متحد روز سه شنبه ، ۲۶ دسامبر، در سئول اعلام کرد که ماموريتش در سال آينده ميلادی بر حل مناقشات منطقه ای و ايجاد اصلاحات در ساختارشورای امنيت سازمان ملل متحد متمرکز خواهد بود .


بن کی مون، که از اول ژانويه سال ۲۰۰۷ ميلادی جانشين کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد، خواهد شد گفت: جنگ لبنان، بحران دارفور، مسئله هسته ای ايران، تنش بين اسرائيل و فلسطين و نا آرامی های موجود در سطح خاور ميانه از ضروری ترين مسائلی است که وی در صدر موضوعات مورد توجه خود قرار داده است .


دبير کل جديد سازمان ملل متحد ابراز اميدواری کرد که در اوايل سال جديد ميلادی از کشورهايی که تنش بر آنها حاکم است ديدن کند .


آقای مون هفته گذشته و در پی تصويب قطعنامه تنبيهی شورای امنيت سازمان ملل بر عليه ايران، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا مذاکرات خود را با سه کشور اروپايی از سر گيرند .


وی همچنین جامعه جهانی را به بردباری در برابر برنامه های هسته ای کره شمالی دعوت کرد .


مون ضمن ابراز تاسف از به بن بست رسيدن مذاکرات شش جانبه پکن اعلام کرد که برای متقاعد کردن کره شمالی به انصراف از برنامه های هسته ای بايد به مذاکرات چند جانبه ادامه داد .


وی در ادامه افزود که کشور های درگير در مسئله اتمی کره شمالی بايد با اعتقاد به اين که اين بحران می تواند از طريق گفت و گو حل شود به تلاش های خود در اين زمينه ادامه دهند .


گفت و گو های شش جانبه پيرامون بحران اتمی کره شمالی با حضور شش کشور آمريکا، چين، روسيه، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی بعد از سيزده ماه توقف، هفته گذشته مجددا در پکن آغاز شد اما بدون دستيابی به نتيجه خاصی به بن بست رسيد.


XS
SM
MD
LG