لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

موضع گیری دبیرکل جدید سازمان ملل علیه ایران


آقای مون ابراز امیدواری کرد که تمامی اعضای سازمان ملل، حقوق یکدیگر را محترم بشمارند.
آقای مون ابراز امیدواری کرد که تمامی اعضای سازمان ملل، حقوق یکدیگر را محترم بشمارند.

دبیر کل جدید سازمان ملل متحد ، در نخستین روز تصدی این مقام بین المللی، موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اسراييل و انکار هالوکاست را « غیر قابل قبول » خواند.


بن کی مون پیش از این وزیر امورخارجه دولت کره جنوبی بوده و در پی برگزاری کنفرانس دو روزه هولوکاست در تهران، در برابر سیاست های دولت ایران موضع گرفت.


آقای مون ابراز امیدواری کرد که تمامی اعضای سازمان ملل، حقوق یکدیگر را محترم بشمارند.


مراسم معارفه و سوگند بن کی مون، دبیرکل جدید سازمان ملل، روز پنج شنبه برگزار شد و موضع گیری اخیر او در برابر ایران در دومین کنفرانس خبری بعد از انتخاب شدن به دبیرکلی سازمان ملل بیان شد.


بن کی - مون در نخستین کنفرانس خبری خود گفت ه بود که تلاش بی وقفه برای ايجاد پل های ارتباطی و کاهش شکاف ها را کار اصلی خود می داند و با انجام اصلاحات اساسی، سازمان ملل را برای رويارويی با مسائل قرن بيست و يکم آماده خواهد کرد .


او به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: « به عنوان دبير کل ، نهايت استفاده را از قدرتی که مطابق منشور سازمان و رأی شما به من داده شده خواهم کرد. تمام سعی خود را برای تحقق مسئوليت مان در حمايت از آسيب پذيرترين انسان ها و يافتن راه حل های صلح آميز برای خطرهايی که امنيت جهانی و ثبات منطقه ای را تهديد می کنند، به کار خواهم برد.»


جان بولتون ، نماينده پيشين آمريکا در سازمان ملل ، که از حاميان بن بوده است، همواره تکرار کرده که دبيرکل سازمان ملل بايد بيشتر دبير باشد تا کل. يعنی به گونه يک رئيس دفتر اداری عمل کند .


بن در همان سخنرانی درباره اصلاحات در سازمان ملل گفت: «به خاطر داشته باشيم که اصلاحات برای خوشامد ديگران صورت نمی پذيرد. بلکه برای اعتبار بخشيدن به هدف های اين سازمان است. اصلاحات لازم است، زيرا ما به آينده ايمان داريم. برای جان تازه بخشيدن به تلاش های مشترک مان، بايد ايمان خود را ، نه تنها به برنامه ها و هدف های سازمان ملل، بلکه به يکديگر نيز تجديد کنيم.»


بن کی مون، ديپلماتی نرم خو شناخته شده است، تا جايی که روزنامه نگاران در سئول اورا « مارآبی ليز» و در نيويورک « ديپلمات تفلونی» می نامند. با اين حال سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی اورا به هنگام کار« مردی با مشت آهنين در دستکش مخملين» توصيف کرده است، « مردی مردمی» که نگران رفاه زيردستانش است .


آقای بن خود می پذيرد که برای سخت ترين شغل ديپلماتيک جهان، زياده نرم است. اما به خبرگزاری فرانسه گفته است: « شايد از بيرون نرم به نظر برسم اما به موقع از عزمی راسخ و نيرويی درونی برخوردارم.»


او می افزايد: « در آسيا ، افتادگی از محسنات اخلاقی است. لحن آرام را نبايد با نداشتن تعهد و ضعف رهبری به اشتباه گرفت.»


بن کی- مون که با عشق سال های دبيرستانی اش ازدواج کرده است، يک پسر و دو دختر دارد. يکی از دخترانش برای يونيسف در آفريقا کار می کند .


پس از اوتانت، دبيرکل برمه ای سازمان ملل، که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ اين مقام را برعهده داشت، بن کی مون اولين آسيايی است که به اين موقعيت می رسد. پس از ۳۵ سال ديگر نوبت آسيايی هاست.


XS
SM
MD
LG