لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۵

موج تازه محکومیت برگزاری همایش هولوکاست در ایران


احمدی نژاد با اشاره به فروپاشی اتحاد جماهير شوروی سابق ادعا کرد که اسرائيل نيز به زودی به سرنوشت شوروی دچار خواهد شد.
احمدی نژاد با اشاره به فروپاشی اتحاد جماهير شوروی سابق ادعا کرد که اسرائيل نيز به زودی به سرنوشت شوروی دچار خواهد شد.

همايش دو روزه « هولوکاست: چشم انداز جهانی» در حالی به پايان رسيد که موج جديدی از محکوميت های شدید بين المللی عليه سياست های جمهوری اسلامی در جهان و منطقه خاورميانه به راه افتاده است.


اين همايش از روز دوشنبه در تهران آغاز به کار کرد و ميزبان افرادی از گوشه و کنار جهان بود که وجه مشترک آنها مخالفت با واقعه هولوکاست يا کشتار دسته جمعی يهوديان طی جنگ جهانی دوم بود.


اين در حالی است که جمهوری اسلامی ايران قول داده بود موافقين هولوکاست نيز در اين همايش حضور داشته باشند ولی تنها مخالفان آن توانستند که از ايران ويزا گرفته و خود را به تهران برسانند .


۶۷ نفر از ۳۰ کشور جهان در اين همايش گردهم آمده بودند که برخی از آنها رهبران سابق گروه های نژاد پرستی چون« کوکلوس کلان» در آمريکا يا خاخام های يهودی ضد اسراييل بودند .


وجه مشترک کليه شرکت کنندگان در اين نشست دو روزه، زير سوال بردن واقعه هولوکاست بود که گفته می شود در جريان وقوع آن، نزديک به شش ميليون يهودی به اتاق های گاز آلمان نازی سپرده شدند .


پس از اين همايش، شرکت کنندگان آن با محمود احمدی نژاد که ايده زير سوال بردن هولوکاست از وی نشات می گيرد، ديدار کرده و نقطه نظرات وی را شنيدند که بار ديگر بر مخالفت خود با چنين پديده ای تاکيد کرد



فروپاشی اسراييل

رييس جمهوری ايران در اين ديدارگفت: « امروز فضای ايجاد شده در مورد هولوکاست، بت بزرگی برای قدرت های جهان به شمار می رود و در سرزمين های تحت سلطه آنها می توان خدا و پيامبرانش را زير سوال برد اما نزديک شدن به بت هولوکاست يک جرم نابخشودنی است .»





آقای احمدی نژاد، برپايی اسرایيل و استفاده از هولوکاست را «ابزار تسلط قدرت ها بر خاورميانه، اروپا و امريکا» عنوان کرد و آن را ابزاری برای عملی کردن اراده آنها به منظور تسلط بر جهان دانست .

وی با تکرار درخواست های سابق خود، خواستارتشکيل يک کميته حقيقت ياب برای بررسی مسئله هولوکاست شد .


رييس جمهوری ايران همچنين با اشاره به فروپاشی اتحاد جماهير شوروی سابق ادعا کرد که اسرایيل نيز به زودی به سرنوشت شوروی دچار خواهد شد .

واکنش های بين المللی

کشورهای آمريکا، بریتانیا، واتيکان و اتحاديه اروپا با موضعگيری های جداگانه ای برگزاری همايش هولوکاست را در تهران شديدا محکوم کردند .

در بيانيه ای که روز سه شنبه از سوی فنلاند، رييس دوره ای اتحاديه اروپا، صادر شد آمده است: « اتحاديه اروپا عميقا درباره برگزاری کنفرانس هولوکاست نگران است و به شدت هرگونه اقدامی با انگيزه های سياسی يا نژادی و استفاده کاذب از اقدامات پژوهشی در رد يا زير سوال بردن واقعه هولوکاست را محکوم مي کند. »

اتحاديه اروپا از ايران خواسته است تا مبارزات خود عليه نژادپرستی، بيگانه ستيزی و ضديت با يهوديان و تلاش برای از ميان بردن هرگونه تبعيض و نقض حقوق بشر را افرايش دهد .


واتيکان نيز با صدور بيانيه ای ضمن محکوم کردن برپايی همايش هولوکاست، گفته است که نمی توان نسبت به چنين فاجعه بزرگی بی تفاوت بود. واتيکان، کشته شدن شش ميليون يهودی در دوران حکومت نازی ها بر آلمان را يک فاجعه برای بشريت دانسته است .

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا نيز با انتقاد شديد از برگزاری کنفرانس هولوکاست در تهران، جمهوری اسلامی را دولتی خطرناک و تندرو خواند.

وی گفت: برگزاری کنفرانس و زير سوال بردن مرگ ميليون ها انسان به اندازه کافی شوک آور است. ضمن اين که رييس سابق «کوکلوس کلان» را هم دعوت کرده اند. مشخص نيست ديگر چه مدرکی بايد باشد که نشان دهد اين رژيم افراطی است.

هفته گذشته نيز سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، برنامه ايران برای برگزاری کنفرانس هولوکاست در تهران را «شرم آور» خوانده بود.

آقای مک کورمک، برگزاری اين کنفرانس را «رسوايی تازه رژيم تهران» خواند و گفت: انکار مرگ شش ميليون نفر، «شگفت انگيز» است .


XS
SM
MD
LG