لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۹

آغاز به کار همایش هولوکاست در تهران


متکی:اگر هولوکاست با قرائت رسمی زیر سئوال برود، ماهیت و هویت رژیم صهیونیستی نیز زیر سئوال خواهد رفت.
متکی:اگر هولوکاست با قرائت رسمی زیر سئوال برود، ماهیت و هویت رژیم صهیونیستی نیز زیر سئوال خواهد رفت.

همایش بین المللی «بررسي هولوكاست؛ چشم‌انداز جهاني» از ساعاتی پیش و با سخنان منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز به کار کرد.


آقای متکی در این همایش گفته است که «هدف از برگزاری این کنفرانس ایجاد فضایی برای طرح نظرات متفاوت برای یک موضوع تاریخی است و ما نه در پی نفی و نه در پی اثبات مسئله هولوکاست هستیم.»


وزیرامور خارجه ایران افزود: «در صورتی که هم این مسئله و تاریخی بودن آن اثبات شود مدعیان باید پاسخ دهند که چرا ساکنان اصلی سرزمین فلسطین باید هزینه جنایات نازی ها را بپردازند.»



متکی: جنجال های ایجاد شده در مورد سئوال منطقی رییس جمهوری ایران و طفره رفتن از پاسخ به آن به این دلیل است که می دانند اگر هولوکاست با قرائت رسمی زیر سئوال برود، ماهیت و هویت رژیم صهیونیستی نیز زیر سئوال خواهد رفت.

متکی گفته است که « جنجال های ایجاد شده در مورد سئوال منطقی رئیس جمهوری ایران و طفره رفتن از پاسخ به آن به این دلیل است که می دانند اگر هولوکاست با قرائت رسمی زیر سئوال برود، ماهیت و هویت رژیم صهیونیستی نیز زیر سئوال خواهد رفت. »


برگزاری این همایش در چند روز اخیر اعتراضات بین المللی را نسبت به زیر سوال بردن واقعه هولوکاست بدنبال داشته است و کشورهای مختلف جهان این اقدام را محکوم کرده اند.


قرار است دراين همايش دو روزه که توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران برگزار می شود، ۶۷ نفر از ۳۰ کشور، مقالات خود را ارائه کنند.


به گزارش خبرگزاری مهر، قرار بود که در ابتدای این همایش پیام محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران قرائت شود ولی به گفته معاون وزیر خارجه ایران، اعضاي شركت كننده در اين همايش طي ديداری با احمدی‌نژاد، نظريات وی را در خصوص هولوكاست و ابعاد آن خواهند شنید.


برگزاری اين همايش، پس از آن انجام می گيرد که ریيس جمهوری اسلامی ايران، پس از به قدرت رسيدن در سال گذشته، واقعه هولوکاست و قتل عام شش ميليون يهودی در اردوگاه های آلمان نازی را زير سئوال برد و آن را افسانه توصيف کرد.


احمدی نژاد حتی روز شنبه(۱۸ آذر) اعلام کرد که در حال حاضر، هولوکاست به موضوعی تبديل شده است که در مورد آن ترديدهای جدی وجود دارد.


اظهارات وی و ساير مقام های جمهوری اسلامی ايران درباره هولوکاست، در شرايطی ابراز شده اند که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته، قطعنامه ای به تصويب رساند که هرگونه انکار هولوکاست را به عنوان يک واقعه تاريخی (چه به صورت کامل و چه به صورت ناکامل) محکوم کرد.


در اين قطعنامه، همچنين روز ۲۷ ژانويه به عنوان روز جهانی يادآوری هولوکاست و قربانيان آن معرفی شد.


XS
SM
MD
LG