لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

جمهوری اسلامی و بازخوانی تاريخ هولوکاست


نشست خبری معاون وزبر خارجه درباره چگونگی برگزاری همایش بين المللی « بررسی هولوکاست: چشم انداز جهانی» که قرار است روز دوشنبه در تهران برگزار شود
نشست خبری معاون وزبر خارجه درباره چگونگی برگزاری همایش بين المللی « بررسی هولوکاست: چشم انداز جهانی» که قرار است روز دوشنبه در تهران برگزار شود

همايش بين المللی « بررسی هولوکاست: چشم انداز جهانی»، روز دوشنبه (۲۰ آذر) در تهران آغاز به کار می کند. دراين همايش دو روزه، که توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران برگزار می شود، ۶۷ نفر از ۳۰ کشور، مقالات خود را ارائه خواهند کرد.


برگزاری اين همايش، پس از آن انجام می گيرد، که محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، پس از به قدرت رسيدن در سال گذشته، هولوکاست و قتل عام شش ميليون يهودی در اردوگاه های آلمان نازی را زير سئوال برد و آن را افسانه توصيف کرد.


برگزاری اين همايش، پس از آن انجام می گيرد، که رئيس جمهوری اسلامی ايران، پس از به قدرت رسيدن در سال گذشته، هولوکاست و قتل عام شش ميليون يهودی در اردوگاه های آلمان نازی را زير سئوال برد و آن را افسانه توصيف کرد

رئيس جمهوری اسلامی ايران حتی روز شنبه(۱۸ آذر) اعلام کرد که در حال حاضر، هولوکاست به موضوعی تبديل شده است، که در مورد آن ترديدهای جدی وجود دارد.


اظهارات محمود احمدی نژاد و ساير مقام های جمهوری اسلامی ايران درباره هولوکاست، در شرايطی ابراز شده اند، که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته، قطعنامه ای به تصويب رساند، که هرگونه انکار هولوکاست را به عنوان يک واقعه تاريخی (چه به صورت کامل و چه به صورت ناکامل) محکوم کرد. در اين قطعنامه، همچنين روز ۲۷ ژانويه به عنوان روز جهانی يادآوری هولوکاست و قربانيان آن معرفی شد.


انتقادهای جهانی


برنامه ريزی جمهوری اسلامی برای برگزاری همايش بررسی هولوکاست در تهران، انتقاد آشکار برخی کشورها و سازمان ها، بويژه سازمان ملل متحد، را به همراه داشته است.


وزارت امورخارجه آلمان همايش هولوکاست در تهران را اقدامی شوک آور و غيرقابل قبول دانست و آن را محکوم کرد.


« ينس پليوتنر» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت: دولت آلمان، همه اظهاراتی که در آنها نسبت به هولوکاست ترديد شده باشد، محکوم می کند.


وی افزود: آلمان به عنوان کشوری که مسووليت تاريخی برای جنايات دوران نازيها را در آلمان بر عهده دارد، مسووليت ويژهای برای قربانيان اين دوران به ويژه قربانيان هولوکاست دارد. اين مقام آلمانی گفت: به اين علت، ما همه تلاشهای گذشته و آينده کسانی را که قصد دارند وضعيتی را برای انکار و زير سئوال بردن هولوکاست فراهم کنند، محکوم می کنيم.


در همين ارتباط، وزارت امورخارجه آلمان، روز جمعه (هفدهم آذر) «عبادالله مولايی» کاردار جمهوری اسلامی ايران در برلين را به وزارت امور خارجه فراخواند.


علاوه بر اين، منابع خبری در آلمان اعلام کردند: طبق رای دادگاه اداری شهر «کارلسروهه»، «گونتر دکرت» رئيس سابق حزب راست افراطی ناسيوناليسم دموکراتيک آلمان (ان.پ.د)، بايد برای جلوگيری از سفر او به ايران و شرکت در همايش هولوکاست، گذرنامه خود را تحويل دهد. گونتر دکرت، که از هواداران ايده های هيتلر است، جزو انکارکنندگان هولوکاست در آلمان محسوب مي شود. وی در سال ۱۹۹۴ميلادی از سوی دادگاه شهر«مانهايم» به اتهام تشويش افکار عمومی، محکوم شده بود.


«شان مک کورمک» سخنگوی وزارت امور خارجه ايالات متحده آمريکا، نيز برگزاری همايش هولوکاست در ايران را ننگ آور خواند و گفت: «آنگونه که من دريافته ام، هدف اين نشست، برجسته کردن کسانی است، که هولوکاست را انکار می کنند». آقای مک کورمک سپس برگزاری همايش بررسی هولوکاست در تهران را عمل ننگ آور ديگری، در اين مورد خاص، از سوی جمهوری اسلامی دانست.



همزمان با موج انتقادها عليه تهران، ديپلمات های جمهوری اسلامی تلاش کرده اند با تاکيد بر برگزاری بدون پيش داوری همايش هولوکاست، اين انتقادها را غير موجه نشان دهند

همچنين وزارت امور خارجه برزيل روز شنبه(۱۸ آذر) با ابراز نگرانی از برگزاری همايش بررسی هولوکاست درتهران اعلام کرد: دولت برزيل هرگونه همايش، پيشنهاد و يا اعلاميه ای، که واقعه تاريخی هولوکاست را مورد ترديد قرار دهد، قاطعانه محکوم می کند.


در اين ميان، «استفان دوجاريک» سخنگوی کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد، گفت: « دبير کل، معتقد است بايد با هر گونه تلاش، که در واقعيت اين واقعه غيرقابل انکار و هولناک، ترديد ايجاد کند، مقابله شود». آقای دوجاريک افزود: دبيرکل سازمان ملل متحد، در سفر ماه سپتامبرخود به تهران، دراين زمينه با رئيس جمهوری اسلامی ايران صحبت کرده بود.


همچنين، در ميان سازمان هايی، که اقدام جمهوری اسلامی در برگزاری همايش هولوکاست را مورد انتقاد قرار داده اند، می توان به بنياد آموزشی هولوکاست در بريتانيا اشاره کرد. کارن پولاک، رئيس اين بنياد با مضحک توصيف کردن همايش بررسی هولوکاست تهران، به خبرگزاری رويترز گفت: انکار هولوکاست، شکل ديگری از آنتی سيميتيسم و توهين به بازماندگان هولوکاست است.


ديپلمات های جمهوری اسلامی چه می گويند؟


همزمان با موج انتقادها عليه تهران، ديپلمات های جمهوری اسلامی تلاش کرده اند با تاکيد بر برگزاری بدون پيش داوری همايش هولوکاست، اين انتقادها را غير موجه نشان دهند.


در اين ارتباط، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه(۱۹ آذر) به خبرنگاران گفت: کسانی که به اين کنفرانس دعوت شده اند، ديدگاه های موافق و مخالف خود را مطرح می کنند. او همچنين ماهيت اين کنفرانس را علمی، تحقيقاتی و کارشناسانه خواند.


XS
SM
MD
LG