لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

رشته های روانشناسی، علوم سياسی و مديريت، «اسلامی» شدند


رييس دانشگاه علامه طباطبايی تهران، می گويد که «کار اسلامی کردن رشته های روانشناسی، علوم سياسی و مديريت در اين دانشگاه پايان یافته و به تاييد وزارت علوم نيز رسيده است.»

حجت الاسلام صدر الدين شريعتی در گفت و گو با سايت «خبر آنلاين» گفته که اين دانشگاه رشته‌های حقوق، علوم اجتماعی، علوم اقتصادی، علوم تربيتی، علوم ارتباطات، مددکاری اجتماعی و تاريخ را نيز اسلامی کرده و در انتظار تاييد اين اقدام از سوی وزارت علوم است.

آقای شريعتی که عضو شورای تحول و بازنگری در علوم انسانی است، افزوده است که برنامه اسلامی کردن رشته ها و دروس علوم انسانی در دانشگاه های ايران قرار است پس از اجرا در دانشگاه علامه طباطبايی، در ساير دانشگاه ها نيز اجرا شود.

به گفته وی، «بر اساس بازنگری صورت گرفته در دانشگاه علامه طباطبايی، تدريس روانشناسی و جامعه شناسی از ديدگاه قرآن و روايات و ۱۵ واحد اقتصاد اسلامی به دروس اضافه شد.»

رييس دانشگاه علامه طباطبايی درباره جزئيات ۱۵ واحد اقتصاد اسلامی گفته است: «اصول بانکداری اسلامی، مبانی اقتصاد اسلامی، چگونگی مقابله با ربا در اقتصاد و نحوه معيشت با توجه به آموزه های اسلامی و بومی از جمله واحدهای اقتصاد اسلامی است که بايد به تاييد وزارت علوم برسند.»

اسلامی کردن دانشگاه ها در ايران و دروس آموزشی آن عمری به قدمت جمهوری اسلامی ايران دارد و مقام های ايران بارها تاکيد کرده اند که بايد فضای دانشگاه ها و دروس به سمت اسلامی شدن سوق پيدا کند.

با بروز حوادث سال ۱۳۸۸ و اعتراض های گسترده به نتايج انتخابات دهم رياست جمهوری در ايران که با سرکوب نيروهای امنيتی روبرو شد، دستگاه قضايی در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی»، در کيفرخواست‌هايی که عليه بازداشت‌شدگان انتخاباتی تنظيم کرد، يکی از محورها را به علوم انسانی و نظريه‌های جامعه‌شناسی اختصاص داد.

در اين کيفرخواست‌ها همچنين به برخی از بزرگان نظريه‌های سياسی و جامعه‌شناسی از جمله ماکس وبر اشاره شد و همچنين از چند استاد برجسته ايرانی ياد شد.

در نهم شهريورماه سال ۱۳۸۸ نيز آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در سخنانی با ابراز نگرانی از تحصيل دو ميليون دانشجو ايرانی در رشته های علوم انسانی گفت: «بسياری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هايی است که مبانی آنها ماديگری و بی اعتقادی به تعاليم الهی و اسلامی است و آموزش اين علوم موجب بی اعتقادی به تعاليم الهی و اسلامی می شود و آموزش اين علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترويج شکاکيت و ترديد در مبانی دينی و اعتقادی خواهد شد.»

وی در آن زمان از دولت محمود احمدی نژاد، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا اين موضوع را مورد «توجه جدی» قرار دهند.

يکسال بعد، در تيرماه سال ۱۳۸۹، صادق آملی لاريجانی، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی نيز از ترويج علوم انسانی و به ويژه تئوری‌های روانشناسی و جامعه شناسی در ايران انتقاد کرد و آن را ناهمخوان با پيش‌فرض‌های دينی دانست.

از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، وزيران علوم، تحقيقات و فن آوری بارها اعلام کرده بودند که برنامه هايی برای اسلامی کردن دانشگاه و دروس اسلامی در دستور کار دارند.

در مرداد سال ۱۳۸۷، محمد مهدی زاهدی، وزير وقت علوم، تحقيقات و فناوری، اعلام کرد که پروژه اسلامی کردن دانشگاه ها در دستور کار قرار دارد و چندين پژوهشکده آموزشی از جمله «موسسه پژوهشی امام خمينی» که زير نظر محمد تقی مصباح يزدی اداره می شود در حال کار بر روی آن هستند.

در تيرماه سال ۱۳۹۰ نيز پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مديريت پروژه بازنگری در ۳۸ سرفصل علوم انسانی را به عهده گرفت و دانشگاه علامه طباطبايی به رياست صدرالدين شريعتی مامور اجرای آن شد.

آقای شريعتی به سايت «خبرآنلاين» گفته است که «بازنگری در دانشگاه علامه پس از دو سال با تلاش ۳۰ کارگروه تخصصی به پايان رسيده است و تمامی رشته های علوم انسانی ... بازنگری شده اند.»

به گفته وی، «از ابتدای اين پروژه تا به امروز حدود ۳۰۰ نفر از اعضای هيات علمی مان در اين کار بسيج شدند. همچنين در هر دانشکده چهار تا پنج گروه تشکيل شد و سعی کرديم حالت اجماع و ارضای علمی برای موافقان و مخالفان ايجاد کنيم.»

تلاش دولت احمدی نژاد برای اسلامی کردن دانشگاه ها در حالی دنبال می شود که در هفت سال گذشته دهها تن از استادان رشته های مختلف علوم انسانی اخراج و يا بازنشسته شدند.

منتقدان اين اقدام می گويند که هدف دولت‌های نهم و دهم، راه اندازی انقلاب فرهنگی جديد و تصفيه دانشجويان و اساتيد مخالف است.
XS
SM
MD
LG