لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

پیشنهاد کره شمالی به روسیه برای ارسال اورانیوم


مسکو و پیونگ یانگ از سال 2002 به طور مخفیانه سرگرم بررسی طرحی برای ارسال اورانیوم به روسیه بوده اند
مسکو و پیونگ یانگ از سال 2002 به طور مخفیانه سرگرم بررسی طرحی برای ارسال اورانیوم به روسیه بوده اند

کره شمالی پیشنهاد داده است تا بخشی از ذخایر اورانیوم طبیعی خود را اختصاصا در اختیار روسیه قرار دهد .



خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از یکی از روزنامه های ژاپنی گزارش داد که کره شمالی پیشنهاد داده است تا در صورتی که روسیه از این کشور در مذاکرات شش جانبه حمایت کند، یک حق اختصاصی از ذخایر اورانیوم طبیعی خود را در اختیار روسیه قرار خواهد داد.



این روزنامه به نقل از مقامات روسی می نویسد که مسکو و پیونگ یانگ بطور مخفیانه از سال 2002 سرگرم بررسی طرحی بوده اند که طی آن دولت روسیه اورانیوم را از کره شمالی وارد کرده و بعد از غنی سازی آن، به عنوان سوخت هسته ای به کشورهایی نظیر چین و ویتنام بفروشد که به گفته این روزنامه از درآمد هنگفتی برخوردار است.



طبق این گزارش، دولت کره شمالی از این طرح استقبال کرده است اما آن را مشروط به حمایت روسیه از این کشور در مذاکرات شش جانبه می داند. قرار است این گفت و گوها بزودی از سر گرفته شود.



بعد از آزمایش هسته ای نهم اکتبر کره شمالی، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را از تصویب گذراند که طی آن خرید و فروش سلاح های مهلک به کره شمالی ممنوع اعلام شده است. بنا به اعتقاد این روزنامه روسیه باید متعهد شود که اورانیومی را که از کره شمالی وارد می کند صرفا برای مقاصد صلح آمیز استفاده خواهد شد.



آمریکا – ژاپن – کره جنوبی – و چین نیز از دیگر کشورهایی هستند که در این مذاکرات شش جانبه ایفای نقش می کنند.
XS
SM
MD
LG