لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

آمریکا خواستار خویشتنداری چین و ژاپن درباره اختلافات سرزمینی شان شد


اعتراض تظاهرکنندگان در چین به ادعای ارضی ژاپن بر جزایر مورد اختلاف دو کشور.
اعتراض تظاهرکنندگان در چین به ادعای ارضی ژاپن بر جزایر مورد اختلاف دو کشور.
در پی بالا گرفتن تنش بر سر اختلاف های ارضی بين ژاپن و چين، ايالات متحده خواستار تلاش های ديپلماتيک برای حل اين اختلاف ها شد و هشدار داد که تنش ها می توانند شرق آسيا را به جنگ بکشانند.

روز دوشنبه، با افزايش تظاهرات ضد ژاپنی در چند شهر چين، خبرگزاری ها از توقف فعاليت چند شرکت بزرگ ژاپن در چين خبر دادند.در همين حال، خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد که آمريکا و ژاپن يک پيمان جديد دفاعی امضا کردند.

زخم های ديرين

در آستانه هشتاد و يکمين سال اشغال سرزمين وسيع منچوری توسط ژاپن، موضوع اختلاف های توکيو - پکن بر سر مالکيت چند جزيره کوچک و عاری از سکنه در آب های بين دو کشور در شرق دريای چين، از حساسيت مضاعفی برخوردار شده و روزنامه خلق ارگان حزب کمونيست چين در مقاله ای با اشاره به احتمال اعمال تحريم های اقتصادی عليه ژاپن، به کشمکش های سرزمینی میان دو کشور اعتراف کرده و با متهم ساختن ژاپن به فتنه انگيزی نوشته است که ‌«ممکن است اين امر سرانجام چين را به جنگ وادارد.»

اين مقاله که تنها در ويژه نامه خارجی روزنامه خلق انتشار يافته، در مورد زمينه های سياست تحريمی ممکن عليه ژاپن، صنايع توليدی، مالی صادرات و سرمايه گذاری آن کشور در چين و واردات مواد استراتژيک را ذکر کرده است.

انتشار اين مقاله، با تصميم چندين کمپانی بزرگ ژاپنی مانند پاناسونيک، در توقف فعاليت های خود در چين همزمان شد و سهام کمپانی های چينی هم که روابط تنگاتنگی با شرکت هايی مانند تويوتا و هوندا دارند، در بورس شانگهای به شدت سقوط کرد.

خبرگزاری فرانسه می نويسد که روابط سياسی چين و ژاپن معمولا تنش آلود بوده و مهمترين دليل آن خشم چينی ها از جنگ های پيشين است که نزديکترين تاريخ بعضی از اين جنگ ها، به حدود يک قرن پيش باز می گردد.

نگرانی عميق آمريکا

لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا که به ژاپن سفر کرده است، روز دوشنبه، دو کشور همسايه و دو قدرت بزرگ اقتصادی آسيا را به بردباری و حل مسائل از راه های ديپلماتيک دعوت کرد.

آقای پنه تا ضمن ابراز نگرانی از کشمکش چين و ژاپن بر جزايری که ژاپنی ها آنها را «سن کاکو» و چينی ها «ديااويو» می نامند، از طرف های درگير خواست تا خویشتندار باشند و آرامش خود را حفظ کنند.

وزير دفاع آمريکا تاکيد کرد که «حفظ روابط حسنه بين چين و ژاپن و پيدا کردن راهی برای پرهيز از گسترش تنش، به سود همه خواهد بود.»

در پی اين سخنان، خبرگزاری رويترز گزارش داد که دولت چين روز دوشنبه بر تعهد خود برای حفاظت از منافع و شهروندان ژاپن در چين تاکيد کرده و از تظاهرکنندگان خواسته است تا از خشونت بپرهيزند و تظاهرات خود را در چارچوب قانون و به صورت مسالمت آميز برگزار کنند.

هونگ له يی، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، در عین حال به خبرنگاران گفت: ‌«چگونگی حرکت رويدادها منوط به تصميم ژاپن است و نيز برعهده توکيوست تا مسير خود را اصلاح کند.»

ژاپن هنوز به اين سخنان واکنشی نشان نداده است.

اختلاف های سرزمینی چين تنها به ژاپن محدود نمی شود. کشورهای ديگر منطقه و از جمله ويتنام نيز با چين برسر جزيره هايی که در آب های بين اين کشورها قرار گرفته اند، اختلاف دارند.

دومين پيمان دفاع موشکی

در همین حال، خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد که که وزير دفاع آمريکا روز دوشنبه از امضای پيمان دفاعی جديد با ژاپن خبر داد و اعلام کرد که اين دومين پيمان، برای ايجاد سيستم دفاعی، با هدف مقابله با تهديدهای موشکی کره شمالی بسته شده است.

آسوشيتدپرس به نقل از منابع رسمی اضافه کرده که اين پيمان دفاعی، متوجه چين نيست و صرفا به تهديدهای موشکی کره شمالی مربوط می شود.

آقای پانه تا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ژاپنی خود ساتوشی موری موتو گفت که اين پيمان به ايالات متحده فرصت می دهد تا ناوهای خود را در گستره فراتر از منطقه آسيايی اقيانوس آرام مستقر کند.

آسوشیتدپرس اضافه می کند در حالی که مقام های رسمی اصرار دارند که پيمان دفاعی جديد ربطی به چين ندارد با اين حال ترديدی نيست که اين امر موجب نارضايی و خشم دولت چين خواهد شد، ولی وزير دفاع آمريکا می گويد که ايالات متحده پيشتر اين موضوع را با رهبران چين در ميان نهاده است.
XS
SM
MD
LG