لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

ملی گرایان ژاپنی پرچم ژاپن را در جزیره مورد اختلاف با چین برافراشتند


جزيره «سِـــــن کاکو» که به چينی «دی ياو يو» ناميده می شود تنها چند هکتار مربع وسعت دارد.
جزيره «سِـــــن کاکو» که به چينی «دی ياو يو» ناميده می شود تنها چند هکتار مربع وسعت دارد.
ورود شماری از ژاپنی ها به جزيره ای در دريای چين شرقی که مالکيت آن مورد اختلاف چين و ژاپن است، بار ديگر موجب بروز تنش های ديپلماتيک ميان اين دو کشور شد.

هر دو کشور چين و ژاپن ادعای مالکيت بر سر جزاير اين منطقه را دارند و هر از گاهی ملی گراهای دو کشور با ورود به اين جزاير و برافراشتن پرچم کشور خود بر ادعای مالکيت خود پافشاری می کنند.

درگيری بر سر جزيره «سِـــــن کاکو» که به چينی «دی ياو يو» ناميده می شود، روز يکشنبه با ورود ده ژاپنی به اين جزيره و بر افراشتن پرچم ژاپن بر روی اين صخره های آن وارد مرحله تازه ای شد.

مالکیت اين جزيره غير مسکونی که تنها چند هکتار وسعت دارد به دليل موقعيت استراتژيک خود در دريای چين شرقی و همچنين داشتن منابع احتمالی نفت و گاز و ماهی فراوان آن مورد اختلاف است. کشورهای چين، ژاپن، تايوان و حتی کره جنوبی ادعای مالکيت بر جزاير اين منطقه را دارند.

ژاپنی هایی که روز یکشنبه وارد این جزیره شدند عضو يک گروه صد نفری ملی گرای ژاپن هستند که بر مالکيت این کشور بر جزاير اين منطقه پا فشاری می کنند.

اقدام ژاپنی ها، که در ميان آنان نمايندگان مجلس هم ديده می شود، برای ورود به اين جزيره و برافراشتن پرچم ژاپن، به گفته آن ها اقدامی است متقابل در برابر ۱۴ تن ازفعالان چينی که هفته پيش از هنگ کنگ به اين جزيره آمده و پرچم چين را بر صخره های اين جزيره بر افراشته بودند. اين چينی ها از سوی پليس ژاپن بازداشت و روز جمعه، بعد از اين جزيره به مقصد هنگ کنگ اخراج شدند.

يوشی هی کو نُـــــدا، نخست وزير ژاپن در واکنش به اين اقدام چينی ها و بازداشت آنان گفته بود که به رغم هشدارها، چينی ها به طور قاچاق وارد جزيره ما شدند و ما بايستی آن ها را بازداشت می کرديم.

اختلاف بر سر مالکیت اين جزيره که در سال های گذشته بارها باعث تنش در روابط دو قدرت اقتصادی منطقه و جهان شده است به سال ۱۸۹۵ ميلادی بر می گردد، هنگامی که ژاپن به عنوان قدرت برتر آن زمان در منطقه، جزاير اين منطقه را که تا آن زمان به چين تعلق داشتند اشغال کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در واکنش به ورود ژاپنی ها به اين جزيره روز يکشنبه بيش از صد چينی با تجمع در نزديکی کنسولگری ژاپن در شهر «گوآنگ زو» به ورود ژاپنی ها به اين جزيره اعتراض کردند.

وزير امور خارجه چين هم در واکنش به اين اقدام ژاپنی ها از توکیو خواست تا از اين کار جلوگيری کرده و به حق حاکميت ملی چين بر اين جزاير احترام گذارد. دولت ژاپن اعلام کرده است که ورود اين گروه از ژاپنی ها با اجازه دولت نبوده است. در اين ميان وزارت خارجه تايوان هم در اعتراض به اين اقدام ژاپنی ها سفير ژاپن در این کشور را به وزارت خارجه احضار کرد.

اختلاف بر سر مالکيت اين جزاير اين منطقه ميان ژاپن و چين از يک طرف و ژاپن، تايوان و کره جنوبی از طرف ديگر بر می گردد به زمان اشغال چين و کره از سوی ژاپنی ها در اوایل قرن بیستم. از سوی ديگر در بخشی ديگر از اين منطقه، چين و ويتنام هم بر سر مالکيت بر برخی از جزاير دريای چين اختلاف و درگيری دارند.
XS
SM
MD
LG