لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

وزیر دفاع آمریکا: در برخورد با کره شمالی گزینه دیپلماتیک را مدنظر داریم


جیمز متیس (چپ) وزیر دفاع آمریکا در دیدار با همتای کره جنوبی خود.
جیمز متیس (چپ) وزیر دفاع آمریکا در دیدار با همتای کره جنوبی خود.

وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه هشتم شهریور چند ساعت پس از پیام توئیتر دونالد ترامپ که درباره بحران کره شمالی نوشته بود «پاسخ، گفت‌وگو نیست»، تاکید کرد که آمریکا در واکنش به این بحران هنوز هم راه حل‌های دیپلماتیک را مدنظر دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قبل از ملاقات جیمز متیس با وزیر دفاع کره جنوبی در مقر پنتاگون، خبرنگاران از وزیر دفاع آمریکا پرسیدند آیا در برخورد با کره شمالی راه حل‌های دیپلماتیک به انتها رسیده است؟ آقای متیس پاسخ داد «نه!»

او افزود: «هیچ‌گاه راه‌حل‌های دیپلماتیک به پایان نمی‌رسند. ما به همکاری با یکدیگر ادامه می‌دهیم. من و وزیر دفاع کره جنوبی در حفاظت از ملت‌ها و منافع ملی خود مسئولیت مشترکی داریم».

وزیر دفاع آمریکا این سخنان را یک روز پس از شلیک موشک میان برد کره شمالی که از آسمان ژاپن عبور کرد بیان کرد. تهدیدهای هسته‌ای بالقوه کره شمالی پس از آزمایش موشکی روز سه‌شنبه افزایش یافته است.

چند ساعت قبل از سخنان وزیر دفاع آمریکا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده، در یک پیام توئیتری نوشت: «ایالات متحده آمریکا ۲۵ سال با کره شمالی گفت‌وگو کرده و به آنها حق حساب داده است. پاسخ، گفت‌وگو نیست».

همزمان روز چهارشنبه دولت آمریکا از جامعه بین‌المللی خواست که برای فشار وارد آوردن به حکومت کره شمالی و توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی غیرقانونی آن «اقدام مشخصی» انجام دهد.

رابرت وود نماینده دولت آمریکا در زمینه خلع سلاح در جلسه یک کنفرانس بین‌المللی که به ابتکار سازمان ملل در زمینه خلع سلاح بین‌المللی برگزار می‌شود گفت: «هدف این اقدامات تنبیهی اعمال فشار به کره شمالی برای متوقف کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های تسلیحاتی ممنوعه آن کشور است و نه فشار به مردم و اقتصاد کره شمالی و یا کشورهای دیگر».

مقامات نظامی عالیرتبه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در این کنفرانس که در شهر ژنو برگزار می‌شود توضیحات مفصلی در مورد برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی ارائه دادند.

یک دیپلمات کره شمالی نیز که در این کنفرانس حضور داشت به خبرگزاری رویترز گفت در پایان این جلسه اجازه خواهد گرفت تا به سخنان آنها پاسخ دهد.

XS
SM
MD
LG