لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

اداره زندان «بگرام» به نيروهای افغانستان واگذار شد


نمایی از زندان بگرام
نمایی از زندان بگرام
هفت ماه پس از امضای تفاهم نامه‌ای بين دولت‌های افغانستان و آمريکا، روز دوشنبه کنترل زندان بَگرام که به «گوانتاناموی افغانستان» شهرت دارد رسما به نيروهای افغان واگذار شد.

در مراسم رسمی واگذاری زندان بگرام که صبح دوشنبه برگزار شد، نظاميان آمريکا کنترل کامل اين بازداشتگاه را که در شمال کابل واقع شده است، رسما به دولت افغانستان واگذار کردند.

صفی‌الله صفی، فرمانده پليس نظامی افغانستان، تاييد کرد که اين بازداشتگاه با سه هزار و ۱۸۲ زندانی در اختيار واحدهای تحت امر او قرار گرفته است.

واگذاری زندان بگرام گام مهمی در حاکميت کامل دولت افغانستان دو سال قبل از خروج کامل نيروهای خارجی از اين کشور به شمار می‌رود.

واگذاری زندان بگرام بر پايه‌ی تفاهم نامه‌ای صورت می‌گيرد که زمستان گذشته به امضای دولت‌های افغانستان و آمريکا رسيد.

دو روز پيش از اين واگذاری، حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان، با دو مقام بلند پايه آمريکايی، يعنی جيمز کانينگهام، سفير آمريکا در کابل، و همين طور جان الن، فرمانده نيروهای ناتو در افغانستان، ديدار و در باره اين موضوع گفت‌ و گو کرده بود.

ايمل فيضی، سخنگوی حامد کرزی، در باره‌ی اين ديدار به بخش افغان راديو اروپای آزاد گفت: «در مورد واگذاری مسئوليت اين زندان برخی مخالفت‌ها وجود دارد. اما ديدار روز شنبه‌ رييس جمهور کرزی با سفير آمريکا و جان الن ديداری بسيار جدی بود و بحث‌هايی مهم در آن صورت گرفت. رييس جمهور کرزی موضع افغانستان را در اين مورد مشخص ساخت و در اين مورد به صراحت با آنها صحبت کرد و گفت که واگذاری مسئوليت زندان بگرام به حکومت افغانستان موضوعی مهم برای حاکميت ملی افغانستان است.»

زندان بگرام بازداشت شدگان جنگ يازده ساله در افغانستان را در خود جای داده و به گوانتاناموی افغانستان نيز مشهور است.

پيش از اين گفته می‌شد که واگذاری اين بازداشتگاه به دولت افغانستان با دو مشکل روبه‌رو ست: اول سرنوشت پنجاه زندانی خارجی يا غيرافغان در اين زندان و دوم تعداد ششصد زندانی که بازداشت آنها پس از امضای تفاهم نامه‌ی رسمی ميان دو دولت صورت گرفته است.

در مورد پنجاه زندانی خارجی که اکثر آنها پاکستانی هستند، از آنجا که تفاهم‌نامه شامل آنها نمی‌شود همچنان در اختيار نيروهای آمريکايی باقی می‌مانند.

«بنياد جامعه باز» ابراز نگرانی کرده است که اين زندانيان همچون زندانيان گوانتانامو با اين خطر روبه‌رو هستند که تا مدت نامعلوم در حبس باقی بمانند.
XS
SM
MD
LG