لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

اصابت موشک به هواپيمای رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در فرودگاه بگرام


ژنرال مارتين دمپسی،
ژنرال مارتين دمپسی،
یک سخنگوی پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، روز سه شنبه گفت: نيروهای شورشی در افغانستان دو موشک به پايگاه هوائی بگرام در افغانستان شليک کردند که در اين حادثه هواپيمای ژنرال مارتين دمپسی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، آسيب ديد و دو تن از خدمه نگاهداری هواپيما نيز به طور سطحی زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ژنرال دمپسی روز دوشنبه وارد فرودگاه بگرام شد و اين حادثه شامگاه روز دوشنبه روی داده است.

سرهنگ توماس کولينز، يک سخنگوی ناتو گفته است:«او (ژنرال دمپسی) در محل نبود. ما فکر می کنيم که يک شليک شانسی بوده است.»

طبق اين گزارش يک هلی کوپتر نيز در نزديکی هواپيمای ژنرال دمپسی نيز صدمه ديده است. يک سخنگوی پنتاگون نيز گفته است که کسی در اين حادثه به طور جدی مجروح نشده است.

به گزارش رويترز، پايگاه نظامی بگرام که هم اکنون ميزبان ۳۰ هزار نيروی نظامی و کارمندان غير نظامی است به طور متناوب توسط نيروهای طالبان و ديگر گروه های شورشی و شبه نظامی از تپه ها و مناظق اطراف هدف شليک موشک و خمپاره قرار می گيرد.

در سال ۲۰۰۷ نيز به هنگام سفر ديک چینی، معاون اول رييس جمهوری آمریکا در آن زمان، پايگاه نظامی بگرام هدف حملات گروه های شورشی افغان قرار گرفت.

طبق اين گزارش ديگر فرودگاه ها و پايگاه های نظامی ناتو در افغانستان به طورپراکنده هدف حملات گروه های شورشی و شبه نظامی قرار می گيرد.

درهمين حال، يک سخنگوی طالبان در يک بيانيه ای مسئوليت اين حمله را برعهده گرفته است. این سخنگوی طالبان اظهارات مقام های ناتو درخصوص «غیر مستقیم» بودن شلیک به سمت هواپیمای ژنرال دمپسی را رد کرده است.

به گزارش رویترز، گروه های شورشی در افغانستان اغلب سريع مسئوليت هر گونه حادثه را برعهده می گيرند، تا موفقيت آن را به حساب خود بگذارند.

قبل از ترک افغانستان، ژنرال دمپسی با ژنرال شير محمد کريمی، همتای افغان خود ديدار کرد و در خصوص کشته شدن ۱۰ سربازان آمريکايی در دو هفته گذشته گفت و گو کرده است.

ژنرال دمپسی که برای بررسی وضعيت جنگ در افغانستان به اين کشور سفر کرده بود، بامداد سه شنبه، با هواپيمای ديگری رهسپار بغداد، پایتخت عراق شد.
XS
SM
MD
LG