لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

طالبان ۲۲ تانکر ناتو را به آتش کشید


حمله روز چهارشنبه طالبان به تانکرهای سوختی در شمال افغانستان
حمله روز چهارشنبه طالبان به تانکرهای سوختی در شمال افغانستان
روز چهارشنبه نیروهای طالبان ۲۲ تانکر سوختی ناتو در ولايت سمنگان در شمال افغانستان را، به آتش کشیدند. کاروان سوختی ياد شده از ازبکستان راهی مقر نیروهای ناتو در جنوب افغانستان بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «غلام سخی بغلانی» معاون والی سمنگان گفته است: «اول يک انفجار بوده و يک کاميون را منفجر کرده اما گسترش آتش باعث شد ديگر تانکرها هم آتش بگيرند و منفجر شوند. تمامی ۲۲ تانکر منفجر شده و سه راننده هم هم زخمی شده‌اند.»

اين گزارش حاکی است درحالی که به دليل اختلاف‌ها با پاکستان، راه‌های لجستيکی و انتقال سوخت و تجهیزات با مشکل مواجه است، نيروهای ناتو مجبورند از شمال و مسافت‌های زياد سوخت و مواد لازم را انتقال دهند.

پاکستان از حمله هوايی آمريکا در نوامبر سال گذشته که باعث کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی شد، راه انتقال لجستيکی نيروهای ناتو از راه اين کشور به جنوب افغانستان را بست اما در اوایل ماه جاری میلادی دوباره اجازه داد ناتو نقل و انتقال داشته باشد.

طالبان که با دولت مرکزی و حامد کرزی مخالف است و عليه کابل و نيروهای نظامی به عمليات نظامی دست می‌زند، مسئوليت اين حمله را به عهده گرفته است.


با اینکه پاکستان اوائل ماه جاری ميلادی، راه را برای نقل و انتقال لجستيکی نيروهای ناتو باز کرد ولی فقط چند کاميون توانستند از اين گذرگاه رد شده و از مرز پاکستان به افغانستان وارد شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طرف‌های قرارداد ناتو می‌گويند منتظر تضمين امنيتی هستند تا کار انتقال از بندر کراچی به جنوب افغانستان را از سرگيرند.

ژنرال گونتر کاتز، سخنگوی نيروهای ناتو در افغانستان گفته در هفته‌های اخير، شورش و حملات شبه نظاميان افزايش داشته و در ۱۲ هفته گذشته نزديک به ۱۰ درصد افزايش داشته است.

در روز چهارشنبه ۳ نیروی ناتو و ۱۲ سرباز افغان هم به دست نیروهای طالبان کشته شدند.
XS
SM
MD
LG