لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

سناتور ارشد آمریکایی: قتل خاشقجی به دستور یک ولیعهد خودسر صورت گرفته است


لیندسی گراهام می‌گوید با وجودی که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی است ولی همه قدرت در دست ولیعهد آن کشور است.
لیندسی گراهام می‌گوید با وجودی که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی است ولی همه قدرت در دست ولیعهد آن کشور است.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه، روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، را به صدور دستور قتل جمال خاشقجی متهم کرد و او را یک «ولیعهد خودسر» نامید که مناسبات ریاض و واشینگتن را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بسیاری از اعضای کنگره آمریکا که همواره با عربستان سعودی مناسبات خوبی داشتند پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در روز دوم اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول از آن کشور شدیدا انتقاد کرده‌اند.

سناتور لیندسی گراهام مستقیما محمد بن سلمان را مسئول این حادثه معرفی کرد و افزود دیدگاه‌های خود را با دونالد ترامپ در میان خواهد گذاشت و از تعلیق فروش تسلیحات به عربستان سعودی دفاع می‌کند.

آقای گراهام در مصاحبه‌ با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: «در عربستان سعودی بدون اطلاع ولیعهد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. من جدی‌ترین حامی آنها در مجلس سنا بوده‌ام. این مرد ویرانگر است. او دستور قتل یک نفر در کنسولگری استانبول را صادر کرده و انتظار دارد آن را نادیده بگیریم. احساس می‌کنم از من سوءاستفاده شده است».

او در بخش دیگری از مصاحبه افزود: «به نظرم محمد بن سلمان شخصیتی زیان‌بار دارد. او هیچگاه نمی‌تواند در صحنه جهانی یک رهبر بین‌المللی تلقی شود».

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی

حکومت عربستان سعودی تاکنون هرگونه دخالت در ناپدید شدن جمال خاشقجی را تکذیب کرده است. ولی از هفته گذشته به ابتکار ۲۲ سناتور آمریکایی تحقیقاتی در مورد احتمال وضع تحریم‌های حقوق بشری علیه ریاض آغاز شده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا موضع نرم‌تری در قبال این حادثه اتخاذ کرده و روز دوشنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان، پادشاه سعودی، گفت شاید «عوامل خودسر» مسئول ناپدید شدن جمال خاشقجی باشند.

اما لیندسی گراهام در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: «موضوع قاتلان خودسر نیست، موضوع ولیعهد خودسر است. به نظرم تا زمانی‌که محمد بن سلمان در قدرت است فروش تسلیحات به عربستان سعودی باید تعلیق شود».

او افزود با وجودی که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی است همه قدرت در دست ولیعهد آن کشور است.

آقای گراهام گفت: «دقیقا نمی‌دانم دونالد ترامپ در مورد این ماجرا چه خواهد کرد ولی می‌دانم که من طرفدار تحریم شدید عربستان سعودی هستم».

او ضمن طرح این سئوال که چرا ولیعهد عربستان سعودی مهمترین حامی خود یعنی دونالد ترامپ را در این موقعیت بد قرار داده است، افزود: «این آدم باید برود».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG