لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

ترامپ: بازپرسان آمریکایی در حال تحقیق پیرامون ناپدید شدن جمال خاشقجی هستند


​​رئیس‌جمهوری آمریکا جزئیاتی درباره تحقیقات بازپرسان ایالات متحده ارائه نکرد.
​​رئیس‌جمهوری آمریکا جزئیاتی درباره تحقیقات بازپرسان ایالات متحده ارائه نکرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۹ مهر اعلام کرد ایالات متحده در مورد ناپدید شدن نویسنده سعودی که این نگرانی وجود دارد در استانبول به قتل رسیده باشد «بسیار قاطع» است و افزود که «بازپرسان در آنجا هستند و با ترکیه» و عربستان سعودی همکاری می‌کنند.

دونالد ترامپ در گفت‌وگو با برنامه «فاکس و فرندز» درباره جمال خاشقجی ۵۹ ساله، نویسنده منتقد سعودی که هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه ناپدید شد، صحبت کرد.

آقای خاشقجی برای ستون دیدگاه‌های روزنامه واشینگتن‌پست مطلب می‌نوشت و از منتقدان محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان، بود. او به حال تبعید خودخواسته در ایالات متحده زندگی می‌کرد.

مقام‌های ترکیه می گویند که نگرانند عربستان سعودی آقای خاشقجی را کشته و او را قطعه قطعه کرده باشد ولی هنوز هیچ شواهدی ارائه نکرده‌اند.

رسانه‌های ترکیه روز پنجشنبه گزارش دادند در میان تیم ۱۵ نفره سعودی که خاشقجی را هدف قرار داده‌اند، اعضای گارد سلطنتی، افسران اطلاعاتی، سرباز و کارشناس کالبدشکافی حضور داشته‌اند.

آقای ترامپ به شبکه فاکس گفته است: «ما به دنبال این هستیم که بدانیم چه اتفاقی افتاده است. او (خاشقجی) به داخل (کنسولگری) رفته و به نظر نمی‌رسد که از آن خارج شده باشد. قطعا باید در آنجا باشد».

رئیس‌جمهوری آمریکا جزئیاتی درباره تحقیقات بازپرسان ایالات متحده ارائه نکرد.

وی درباره این گزارش واشینگتن‌پست که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا پی به یک طرح عربستان برای ربودن خاشقجی برده‌اند، گفت که «این یک خبر غم‌انگیز است و ما احتمالا در آینده نزدیک به این مسئله پی خواهیم برد».

روزنامه واشینگتن‌پست از قول مقام‌های ناشناس آمریکایی که در امور اطلاعاتی سررشته دارند، نوشته که شاهزاده محمد بن سلمان دستور انجام عملیاتی برای ربودن خاشقجی از محل سکونتش در ویرجینیا و سپس بازداشت وی را صادر کرده بود.

عربستان این ادعا و اتهام ربودن و صدمه زدن به این نویسنده را رد کرده و آن را «بی‌پایه و اساس» دانسته است. با این حال، ریاض، هیچ شواهدی دال بر اینکه آقای خاشقجی از کنسولگری این کشور در استانبول خارج شده، ارائه نکرده است.

کنگره آمریکا به دولت ترامپ که می‌گوید روابط «عالی» با دولت سعودی دارد، فشار آورده که درباره ناپدید شدن این نویسنده عربستانی اقدام کند.

بیش از ۲۰ سناتور جمهوریخواه و دمکرات از آقای ترامپ خواسته‌اند تا دستور تحقیقات در این زمینه را صادر و عاملان قتل‌های غیرقانونی، شکنجه و سایر ناقضان حقوق بشر را مجازات کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ک.ر
XS
SM
MD
LG