لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

افزایش فشارهای آمریکا برای گرفتن توضیحات در مورد ناپدیدشدن خاشقجی


خاشقجی در سال ۲۰۱۱
خاشقجی در سال ۲۰۱۱

رئیس‌جمهوری آمریکا با یکی از رهبران عربستان سعودی در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، صحبت کرده و در جمع خبرنگاران گفته‌است «حقایق باید روشن شود».

دونالد ترامپ، ۱۸ مهر ماه، در دفتر خود در کاخ سفید به خبرنگاران گفته‌است «شرایط بسیار ناراحت‌کننده‌ای‌ست. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین اتفاقی برای روزنامه‌نگاران یا برای هر کس دیگری بیافتد».

او سپس افزوده است «فکر می‌کنم حقایق را به‌طور کامل کشف خواهیم کرد».

مشخص نیست آیا ترامپ با شخص محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، که در حال حاضر نگاه‌ها عمدتا متوجه او است، صحبت کرده یا احتمالا با ملک سلمان، پادشاه عربستان.

علاوه بر ترامپ، جان بولتون، مشاور امنیت ملی او، جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری و همچنین مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز با ولیعهد عربستان، تلفنی گفت‌وگو کرده و خواستار توضیحات بیشتری شده‌اند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفته است «آن‌ها خواستار جزئیات بیشتری شده‌اند و از دولت سعودی خواسته‌اند تا در روند تحقیقات با شفافیت عمل کند».

دولت ایالات متحده در روزهای اخیر بر اقدامات خود برای آن‌که ماجرای روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان روشن شود، افزوده است. شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده از همان روزهای نخست، واکنش‌های شدیدی به وقایع نشان داده بودند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید بیش از ۲۰ سناتور از هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه از ترامپ خواسته‌اند دستور دهد، تحت قوانینی که اجازه اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه کشورها و نهادها را می‌دهد، در مورد ناپدیدشدن جمال خاشقجی تحقیق شود.

به گفته اسوشیتدپرس، با وجود این‌که به مظنون یا شخص خاصی در این ماجرا اشاره نشده، و نامه سناتورها به رئیس‌جمهوری یک گام ابتدایی به‌شمار می‌رود، اما این‌ها نشان می‌دهد در روابط راهبردی و نزدیک میان واشینگتن و ریاض، فاصله‌ای ایجاد شده‌است.

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به اسوشیتدپرس گفته است «این احتمال وجود دارد که جمال خاشقجی در همان روزی که وارد کنسولگری شده، کشته شده‌است».

سناتور کورکر افزوده «سعودی‌ها باید توضیحات زیادی بدهند، چون همه شواهد حاکی‌ست آن‌ها حداقل دستی در جریان ناپدیدشدن (خاشقجی) داشته‌اند».

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، که از ترس بازداشت به واشینگتن نقل مکان کرده بود و برای روزنامه واشینگتن‌پست یادداشت می‌نوشت، برای انجام کارهای دفتری به کنسولگری عربستان در استانبول رفت، اما ناپدید شد. اکنون بیش از یک هفته از این ماجرا می‌گذرد.

مقام‌های پلیس ترکیه به خبرگزاری‌ها گفته‌اند او در کنسولگری کشته شده‌است. اما عربستان تمامی اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید خاشقجی پس از اندکی از کنسولگری خارج شد و آن‌ها هم نگران هستند چه بر او گذشته‌است. رجب طیب اردوغان و شماری از متحدان عربستان از ریاض خواسته‌اند این اظهارات را ثابت کند.

روز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شد «یک تیم ۱۵ نفره» از سوی مقام‌های ارشد سعودی ماموریت داشتند در کنسولگری این کشور در ترکیه منتظر ورود خاشقجی بمانند و او را به قتل برسانند.

آن‌طور که آنکارا می‌گوید، عربستان مخالفتی با انجام تحقیقات و جست‌وجو در کنسولگری کشورش در استانبول ندارد.

ولیعد عربستان سعودی نیز اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه بلومبرگ گفته ریاض آماده است به بازرسان ترکیه اجازه دهد وارد کنسولگری شده و محل را بگردند: «می‌توانند وارد شوند و هرکار دلشان می‌خواهد بکنند. ما چیزی برای پنهان کردن نداریم».

خاشقجی در یادداشت‌ها و مصاحبه‌های خود در واشینگتن‌پست و دیگر نشریات و رسانه‌ها، بارها از ولیعهد عربستان انتقاد کرده بود. او زمانی در روزنامه گاردین نوشته بود محمد بن سلمان «می‌خواهد کشور را از افراطی‌گری دینی زمان گذشته، به افراطی‌گری: "تو باید اصلاحات من را بدون هیچ مشورتی بپذیری"، هدایت کند». او پس از بازداشت فعالان مدنی در عربستان در واشینگتن‌پست نوشته بود «از ما خواسته می‌شود که امیدی به آزادی‌های سیاسی نداشته باشیم، و اگر کسی بازداشت می‌شود، ممنوع‌الخروج می‌شود، نه تنها منتقدان که حتی اعضای خانواده آن‌ها، دم نزنیم و صدایمان در نیاید. از ما انتظار دارند که فقط برای اصلاحات اجتماعی کف بزنیم و از ولیعهد کمال سپاسگزاری را به‌جا بیاوریم».

جمال خاشقجی، ۵۹ ساله، پیش از آن‌که به آمریکا برود در عربستان به کار روزنامه‌نگاری مشغول بود. او سردبیر «العرب»، شبکه‌ خبری که فعالیتش فورا متوقف شد، بود و در روزنامه «الوطن» نیز کار می‌کرد.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، واشینگتن‌پست، گاردین، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG