لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

ترامپ افزایش تعرفه «۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی» را اعلام می‌کند


اگرچه قرار است آقای ترامپ فرمان افزایش تعرفه‌ها علیه کالاهای چینی را امضا کند، اما زمان دقیق اجرایی شدن آن هنوز مشخص نیست.
اگرچه قرار است آقای ترامپ فرمان افزایش تعرفه‌ها علیه کالاهای چینی را امضا کند، اما زمان دقیق اجرایی شدن آن هنوز مشخص نیست.

روزنامه وال استریت جورنال گزارش داده که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تا روز دوشنبه، ۲۶ شهریورماه، وضع تعرفه‌های جدید روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را اعلام می‌کند.

بر اساس گفته‌های منابع آگاه، میزان افزایش تعرفه حدود ۱۰ درصد خواهد بود. این در حالی است که آمریکا قبلا در نظر داشت ۲۵ درصد افزایش تعرفه بر این کالاها اعمال کند.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داده که مقامات کاخ سفید برای اظهارنظر در دسترس نبوده‌اند، اما سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفته بود: «بدیهی است که آمریکا علیه تجارت ناعادلانه با چین اقداماتی انجام دهد. ما چین را تشویق می‌کنیم تا به نگرانی‌های طولانی‌مدت ما در رابطه با تجارت دوجانبه توجه کند و اقدامات لازم را انجام دهد».

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار آمریکا، تراز تجاری این کشور طی هفت ماه گذشته حدود ۲۲۲.۵ میلیارد دلار به نفع چین بوده که نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش ۹ درصدی هم داشته است.

آمریکا از چین می‌خواهد که ۳۷۵ میلیارد دلار اختلاف تراز تجاری سالانه با ایالات متحده آمریکا را کاهش دهد.

رویترز می‌نویسد بر خلاف دیدگاه وزیر خزانه‌داری آمریکا در رابطه با لزوم گفت‌وگوهای بیشتر با چین، ظاهرا آقای ترامپ تصمیم گرفته است که افزایش تعرفه‌ها علیه کالاهای چینی را اعمال کند.

آمریکا قبلا نیز تعرفه‌هایی روی کالاهای چینی، روسی، اروپایی و برخی کشورهای دیگر وضع کرده بود که با عمل متقابل آنها تلافی شده است.

اگرچه قرار است آقای ترامپ فرمان افزایش تعرفه‌ها علیه کالاهای چینی را امضا کند، اما زمان دقیق اجرایی شدن آن هنوز مشخص نیست.

چین قبلا نسبت به افزایش تعرفه‌ها هشدار داده و گفته بود که این اقدام را تلافی می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته از مقامات چین دعوت کرد که برای حل مشکل اختلاف تراز تجاری دوجانبه با هم گفت‌وگو کنند و وزارت خارجه چین نیز از این دعوت استقبال کرده بود.

افزایش تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالا چینی شامل محصولات مختلف تکنولوژی اینرنتی، الکترونیکی، کالاهای مصرفی و غیره خواهد بود.

آمریکا قبلا تعرفه واردات ۵۰ میلیارد دلار کالای چینی را افزایش داده بود.

به گفته واشینگتن، این کشور حتی آماده است تعرفه‌ واردات ۲۶۷ میلیارد دلار کالاهای دیگر چینی را افزایش دهد و بدین ترتیب، بیش از نیم تریلیون دلار از واردات آمریکا از چین شامل افزایش تعرفه خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های وال استریت جورنال، رویترز، اداره آمار آمریکا/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG