لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

فرانسه: جنگ تجاری با آمریکا آغاز شده است


برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه
برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه

وزیر دارایی فرانسه در نشست «گروه ۲۰» در پایتخت آرژانتین با انتقاد از دولت دونالد ترامپ، گفت: جنگ تجاری با آمریکا آغاز شده است و اروپا وقتی تفنگ روی سرش باشد، مذاکره نمی‌کند.

برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه، روز شنبه ۳۰ تیر، سیاست تجاری آمریکا در مورد تعرفه‌ها را مبتنی «قانون جنگل» خواند و گفت ایالات متحده باید «به عقلانیت بازگردد.»

در نشست گروه ،۲۰ استیو منوچین، وزیر خرانه‌داری آمریکا، خواستار آن شد که چین و اتحادیه اروپا به «تجارت آزاد، منصفانه و متقابل» احترام بگذارند.

استیو منوچین گفت: «پیام من کاملا روشن است، این همان پیامی است که رئیس جمهور (ترامپ) در نشست گروه ۷ (در کانادا) گفت اگر اروپا به تجارت آزاد باور دارد، ما آماده‌ایم که یک توافق تجارت آزاد بدون تعرفه، بدون موانع غیرتعرفه‌ای و بدون یارانه امضا کنیم. همه این سه مورد باید هم باشد».

این سخنان استیو منوچین با واکنش تند وزیر دارایی فرانسه مواجه شد و گفت: «ما وقتی تفنگ روی سرمان گذاشته‌اند مذاکره نمی‌کنیم. ایالات متحده است که باید گام نخست را برای کاهش تنش بردارد».

برونو لو مر تاکید کرد که اگر رفتار آمریکا تغییر نکند «چاره‌ای نیست جز مقابله‌ به مثل».

وزیر دارایی فرانسه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه نیز آمریکا را از کشاندن جهان به سوی سیاست «بقای اصلح» برحذر داشت و گفت اروپا نگران است که به یک جنگ جهانی تجاری کشیده شود که همه در نهایت «بازنده» خواهند بود.

وی تصریح کرد: «ما به ویژه کشورهای اروپایی درباره جنگ تجاری‌ای که از چند هفته پیش آغاز شده نگرانیم».

به گفته برونو لومر، این جنگ تجاری تنها «بازنده» خواهد داشت و باعث نابودی مشاغل و کاهش رشد اقتصاد جهانی خواهد شد.

وزیر دارایی فرانسه گفت: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم که معقول باشد، به قوانین چندجانبه‌گرانی و متحدانش احترام بگذارد».

برونو لو مر تاکید کرد: «تجارت جهانی نمی‌تواند براساس قانون جنگل شکل گیرد، افزایش یکجانبه تعرفه قانون (بقای) قوی‌تر است، نمی‌تواند بنای آینده روابط تجاری در جهان باشد».

نگرانی صندوق بین‌المللی پول

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، نیز در افتتاحیه نشست وزیران دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس، از کاهش رشد اقتصادی جهانی به خاطر وضع تعرفه‌ها ابراز نگرانی کرد.

رئیس صندوق بین‌المللی گفت مطابق برآورد این سازمان، تعرفه‌های کنونی در بدترین حالت می‌تواند نیم درصد از رشد جهانی بکاهد که معادل با ۴۳۰ میلیارد دلار است.

پیش از سخنان کریستین لاگارد، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در پایتخت آرژانتین به خبرنگاران گفته بود که وضع تعرفه‌ها تاثیر «عمده‌ای» بر اقتصاد آمریکا نداشته است.

نشست دو روزه گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس، در حالی برگزار می‌شود که مناقشه تجاری آمریکا با دیگر قدرت‌های اقتصادی بالا گرفته است.

روزجمعه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تهدید کرد که بر همه ۵۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین تعرفه وضع می‌کند.

‌آمریکا و چین که اقتصاد‌های اول و دوم جهان هستند تاکنون بر کالاهای طرف مقابل به ارزش ۳۴ میلیارد دلار تعرفه وضع کرده‌اند.

آمریکا در برابر چین و اتحادیه اروپا کسری تجاری بزرگی دارد.

دونالد ترامپ چین و اتحادیه اروپا را به وضع تعرفه‌های غیرمنصفانه برای کالاهای آمریکایی متهم کرده است.

پیشتر دونالد ترامپ گفته بود آمریکا در برابر چین ۵۰۴ میلیارد دلار و به روایتی دیگر ۳۷۵ میلیارد دلار کسری تجاری دارد که ناشی از تجارت «غیرمنصفانه» با چین است.

همچنین مطابق با آماری که اتحادیه اروپا ارائه داده، آمریکا در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۱۵ میلیارد یورو ( حدود ۱۷۶ میلیارد دلار) کسری تجاری در مقابل اتحادیه اروپا داشته است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، ایندیپندنت، رویترز، بی‌بی‌سی انگلیسی و یورواستات/ح.ر/ر.ب
XS
SM
MD
LG