لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۹

آمریکا بار دیگر ایران را مهمترین حکومت «حامی تروریسم» در جهان معرفی کرد


ایالات متحده آمریکا بار دیگر ایران را مهمترین حکومت «حامی تروریسم» در جهان معرفی و تهران را متهم کرد که به افزایش درگیری‌ها دامن زده و در تلاش است تا حکومت‌ها در خاورمیانه را ساقط کند.

ارزیابی تازه آمریکا در گزارش سالانه وزارت امور خارجه این کشور برای سال ۲۰۱۷ است که روز چهارشنبه ۲۸ شهریور منتشر شد، و می‌گوید که ایران و گروه‌های نیابتی آن مسئول دمیدن در آتش خشونت در افغانستان، بحرین، عراق، لبنان و یمن هستند.

بر اساس این گزارش، جنگجویان ایرانی و شبه‌نظامیان مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی، نظیر گروه حزب‌الله لبنان، از جنگ سوریه با دل و جرات بیشتری بیرون آمده و تجربیات رزمی با ارزشی کسب کرده‌اند که قصد دارند تا در جاهای دیگر از آن استفاده کنند.

دولت آمریکا سال‌هاست که ایران را متهم می‌کند بزرگترین حامی تروریسم در جهان بوده و پشت مشکلات و خشونت‌های خاورمیانه قرار دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اسفند پارسال در سخنانی گفت: «هرجایی که در خاورمیانه می‌رویم، این ایران است که پشت هر مشکلی است. ما با آن به شیوه‌ای جدی برخورد خواهیم کرد».

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز در بهمن ماه گذشته در گزارش سالانه ارزیابی خود از تهدیدهای جهانی اعلام کردند که «ایران همچنان مهمترین حکومت حامی تروریسم است».

در این سند آمده بود:‌ «ایران مهمترین حکومت حامی تروریسم است که مشاوره، کمک‌‌ مالی، تجهیزات پیشرفته و تاکتیک‌های جدید به گروه‌های تروریستی در سراسر خاورمیانه ارائه می‌کند و شبکه‌ای از عوامل خود را در سرتاسر جهان برای انجام حملات بالقوه تروریستی احتمالی ایجاد کرده است».

تهران بارها این اتهام‌ها را رد کرده و آن‌ها را «بی‌اعتبار» یا «کینه‌توزانه» خوانده است و گفته که حضور نیروهای آن در کشورهایی مثل عراق یا سوریه، «برای مقابله با تروریسم» است.

کاهش حملات تروریستی و تلفات در سال ۲۰۱۷

در بخش دیگری از گزارش وزارت خارجه آمریکا آمده است که در سال ۲۰۱۷ از میزان حملات در جهان ۲۴ درصد و از تعداد کشته‌های حملات تروریستی ۲۷ درصد کاسته شده است. دلیل این کاهش نیز «افت شدید» حملات در عراق عنوان شده که چندین سال مامن گروه خلافت اسلامی یا «داعش» بود.

این گزارش می‌افزاید که آمارها همچنین حاکی از کاهش شدید ربودن افراد به نصف میزان سال ۲۰۱۶ است.

وزارت خارجه آمریکا از گروه داعش به عنوان اصلی‌ترین عامل حملات تروریستی یاد کرده، هر چند که به گفته آن فعالیت این گروه افت زیادی داشته است.

گروه خلافت اسلامی تقریبا تمام مناطق در اختیار خود در عراق و سوریه را از دست داده است. با این حال، به گفته وزارت خارجه آمریکا، نشانه‌هایی از گسترش فعالیت گروه القاعده به چشم می‌خورد.

ناتان سیلز، دیپلمات ارشد آمریکا در امور مبارزه با تروریسم، گفته که واشینگتن به گروه القاعده فشار خواهد آورد تا مانع «تجدید حیات» آن شود.

او اشاره کرد که القاعده در سال‌های اخیر از سرخط خبرهای جهانی دور بوده است ولی درباره اینکه بتواند به آمریکا و متحدان آن حمله کند ابراز تردید کرد.

گزارش یاد شده می‌گوید:‌ پنج کشور افغانستان، هند، عراق، پاکستان و فیلیپین شاهد ۵۹ درصد حملات تروریستی در سال ۲۰۱۷ بوده‌اند. بیش از دو سوم تلفات نیز در افغانستان، عراق، نیجریه، سومالی و سوریه رخ داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری آلمان و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG