لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

آمریکا یک گروه «پولشویی» لبنانی را بدلیل کمک به حزب‌الله تحریم کرد


ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا
ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا

مقامات آمریکایی روز پنجشنبه ۲۲ فروردین اعلام کردند که واشینگتن یک شبکه لبنانی متهم به پولشویی میلیون دلار پول «قاچاقچیان مواد مخدر و دادن کمک مالی به گروه حزب‌الله لبنان» را تحریم کرده است.

حزب‌الله لبنان مورد حمایت ایران و در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکاست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا افزود یک شهروند لبنانی به نام کاظم خمس و دو موسسه وابسته به او با عنوان «سازمان پولشویی خمس» و موسسه تبادل ارز خمس، همچنین یک شرکت خدمات ارزی در لبنان را در فهرست سیاه قرار داده است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، شبکه خمس در کشورهای مختلف از جمله استرالیا، برزیل، فرانسه، ایتالیا، لبنان، هلند، اسپانیا، آمریکا و ونزوئلا پول ردوبدل می‌کند.

یکی از معاونان وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: «این تحریم‌ها بخشی از اقدامات بی‌سابقه دولت برای جلوگیری از استفاده مالی حزب‌الله و تروریست‌های بین‌المللی وابسته به این گروه از شبکه‌های فساد، تبهکاری و قاچاق مواد مخدر است».

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری گفته است: با وجود اینکه دولت آمریکا از مدت‌ها پیش سوءظن داشت که این شبکه در زمینه پولشویی بسیار فعال است ولی با جواز رسمی و تحت نظارت بانک مرکزی لبنان فعالیت می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا افزوده است: «به همکاری با بانک مرکزی لبنان برای جلوگیری از دسترسی شبکه‌های قاچاق مواد مخدر، شبکه‌های پولشویی و گروه‌های تروریستی نظیر حزب‌الله به شبکه مالی لبنان ادامه خواهيم داد».

دولت آمریکا همواره حکومت ایران را به اقدامات تحریک‌آمیز برای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه از جمله لبنان متهم کرده و یکی از اهداف اصلی تشدید فشار و تحریم علیه ایران، کاستن از قدرت مالی تهران و مسدود کردن منابع مالی متحدان منطقه‌ای آن نظیر حزب‌الله لبنان است.

آمریکا روز ۱۹ فروردین سپاه پاسداران را نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG