لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

آمریکا: هدف از تحریم‌های ونزوئلا تغییر رفتار است نه تغییر رژیم


یک مقام ارشد دولت آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ شهریور گفت هدف تحریم‌های اخیر علیه ونزوئلا نه تغییر رژیم بلکه اعمال فشار به حکومت نیکلاس مادرو برای احیاء موازین دمکراتیک است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنان ریک وادل معاون مشاور امنیت ملی آمریکا نشانه نرمش در مواضع کاخ سفید است.

دونالد ترامپ ماه گذشته گفته بود آمریکا می‌تواند اقدام نظامی علیه ونزوئلا را در نظر بگیرد و رکس تیلرسون وزیر خارجه نیز از سیاست اعمال فشار برای وادار کردن نیکلاس مادرو به کناره‌گیری از قدرت صحبت کرده بود.

ریک وادل گفت تحریم‌هایی که در ماه اوت علیه ونزوئلا وضع شده با هدف «تغییر رفتار» حکومت آن کشور است.

طبق این تحریم‌ها موسسات مالی و بانک‌های آمریکایی حق ندارند به حکومت ونزوئلا و یا شرکت دولتی نفت آن کشور وام جدید بدهند. معامله اوراق قرضه دولتی دو کشور ممنوع خواهد شد که هدف آن انزوای بیشتر ونزوئلا از بازار مالی غرب است و شعبه شرکت نفتی بزرگ ونزوئلا به نام ستیگو از این پس نمی‌تواند درآمد خود را به ونزوئلا بازگرداند.

ریک وادل گفت: «ما خواهان آن هستیم که حکومت ونزوئلا به روش‌های دمکراتیک بازگردد و به حقوق بشر و مالکیت خصوصی احترام بگذارد. این تغییرات لزوما مستلزم تغییر رژیم نیست».

همزمان با اقدمات نیکلاس مادرو برای تثبیت قدرت و افزایش اختیارات خود از طریق تغییر مواد قانون اساسی در ماه‌های اخیر آمريکا اعمال فشار به حکومت ونزوئلا را افزایش داده است.

طی چهار ماه اخیر در جریان تظاهرات علیه طرح نیکلاس مادرو برای بازنویسی قانون اساسی حداقل ۱۲۰ نفر کشته شده‌اند. یک همه‌پرسی در ماه ژوئیه به متحدان آقای مادرو اجازه داد که روند بازنویسی قانون اساسی را شروع کنند هر چند این رای‌گیری چه در داخل و چه در خارج از کشور به خاطر تقلب و ضعف نظارت به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

از ماه گذشته که دونالد ترامپ از احتمال اقدام نظامی علیه حکومت ونزوئلا صحبت کرد هیچ‌یک از مقامات دولت آمریکا به اين موضوع اشاره نکرده‌اند.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفت اين کشور در حال بررسی گزینه‌ها برای ایجاد شرایطی است که «یا نیکلاس مادرو به این نتیجه برسد که آینده‌ای ندارد و باید از قدرت کناره‌گیری کند و یا حکومت را مجبور خواهیم کرد که به رعایت موازین دمکراتیک بازگردد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید به نظر می‌رسد که تمرکز اصلی آمریکا در حال حاضر روی اعمال فشار اقتصادی است.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه گفت: «ما به بررسی احتمال وضع تحریم‌های بیشتر علیه ونزوئلا ادامه خواهیم داد».

ریک وادل معاون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در عین حال تلاش کرد به دولت چین نیز پیام بدهد که به گفته او در حال حاضر صاحب بیش از ۶۰ میلیارد دلار از بدهی خارجی دولت ونزوئلاست.

او در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد احتمال عدم پرداخت این بدهی‌ها گفت: «سرپیچی از پرداخت بدهی خارجی در آمریکای لاتین موضوع جدیدی نیست و نوعی استمهال محتمل است».

او افزود: «اگر من به جای دولت چین و وام دهندگان چینی بودم حتما در مورد بازپرداخت این بدهی‌ها نگران می‌شدم».

حکومت و شرکت نفت دولتی ونزوئلا در پایان سال جاری میلادی باید چهار میلیارد دلار از بدهی خود را بپردازد. در حال حاضر موجودی این کشور در صندوق ارز خارجی فقط ۹.۷ میلیارد دلار است.

XS
SM
MD
LG