لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

آمريکا چهار نفر را به قاچاق کالاهای نظامی به ايران و چين متهم کرد


ساختمان دادگاهی در نیویورک
ساختمان دادگاهی در نیویورک
آمریکا سه نفر را به قاچاق الياف کربن به ايران و چين که در برنامه هسته ای و موشکی کاربرد دارد و نفر چهارم را نیز به تلاش برای فرستادن قطعات هلی کوپتر به ايران متهم کرده است.

به گزارش روز پنج شنبه سایت بلومبرگ، پريت بارارا دادستان ايالت نيويورک، گفته است که يکی از افراد بازداشت شده تابعيت ايرانی، يکی تابعيت دوگانه ايرانی- آمريکايی، نفر سوم تابعيت ترکيه و چهارمين فرد تبعه ايالات متحده آمريکا است.

الياف کربن به خاطر مقاومت زياد در برابر زنگ خوردگی و اصطکاک کمتر، خصوصا در ساخت سانتريفوژها کاربرد دارد. ايران اعلام کرده است که جنس سانتريفوژهای نسل چهارمی که ساخته است، از الياف کربن است.

آقای بارارا با «حساس» خواندن اتهامات ياد شده برای امنيت ملی آمريکا، می گويد که وجود الياف کربن در دست های ناسالم يک تهديد جدی برای امنيت است.

اين افراد بر اساس قانون اختيارات اضطراری اقتصادی بين المللی (IEEPA) که به تجارت خارجی آمريکا با برخی کشورها محدوديت اعمال کرده، متهم شناخته شده اند.

بر اساس اين گزارش، پيتر گروماچی تبعه ۴۸ ساله آمريکايی روز چهار شنبه، ۱۵ آذرماه، به اتهام انتقال ۶۰۰۰ پوند (حدودا سه هزار کيلوگرم) الياف کربن در سال ۲۰۰۷ از طريق بلژيک به چين بازداشت شد. در صورت اثبات جرم، وی می تواند حداکثر به ۳۰ سال زندان محکوم شود.

حميدرضا هاشمی ۵۲ ساله، تبعه ايران نيز متهم شده است که در سال ۲۰۰۸ با مراد تاسکيران، تبعه ترکيه برای انتقال الياف کربن به شرکت خود در ايران همکاری داشته است. در صورت مجرم شناخته شدن وی، آقای هاشمی که اول ماه دسامبر بازداشت شده است، ممکن است تا ۶۰ سال به زندان محکوم شود.

امير عباس تميمی ۴۰ ساله نيز به اتهام تلاش برای صادرات قطعات هلی کوپتر از آمريکا به کره جنوبی به مقصد ايران در سال گذشته متهم شده است. وی ماه گذشته بازداشت شد و در صورت مجرم شناخته شدن، حداکثر به ۴۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

به غير از تبعه ترک، همه متهمين نامبرده در بازداشت آمريکا هستند.

جورج ونيزلوس، دستيار مدير اداره تحقيقات فدرال آمريکا طی بيانيه ای گفته است که قانون، صادرات برخی کالاها به ايران و برخی کالاهای خاص به چين را ممنوع کرده است.

آمريکا و متحدين غربی اين کشور ايران را به پنهانکاری هسته ای متهم می کنند و به زعم آنها ايران در پوشش برنامه «صلح آميز» هسته ای، به سوی توليد بمب اتمی حرکت می کند. ايران اين ادعا را رد کرده است.

بر اساس قطعنامه های سازمان ملل، همچنين تحريم های يکجانبه اروپا و آمريکا صادرات هرگونه کالا و تجهيزات به ايران که کاربرد دوگانه دارد و می تواند در برنامه هسته ای اين کشور کاربرد داشته باشد، ممنوع اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG