لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

رئیس‌جمهوری آمریکا محمود عباس را به کاخ سفید دعوت کرد


مقام‌های فلسطینی می‌گویند محمود عباس در تماس با دونالد ترامپ نگرانی‌اش درباره ساخت‌وسازهای اسرائیل در مناطق اشغالی را منتقل کرد.
مقام‌های فلسطینی می‌گویند محمود عباس در تماس با دونالد ترامپ نگرانی‌اش درباره ساخت‌وسازهای اسرائیل در مناطق اشغالی را منتقل کرد.

سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز جمعه ۲۰ اسفند اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با محمود عباس از او برای دیدار از ایالات متحده دعوت کرده، و شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، هم در جریان نشست خبری‌اش این خبر را تأیید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نبیل ابوردینه سخنگوی رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت: «دونالد ترامپ از محمود عباس برای دیدار از کاخ سفید دعوت کرده است تا راه‌های از سرگیری روند سیاسی را مورد بحث قرار دهند و بر تعهدش به روند صلح که صلح واقعی بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را به ارمغان بیاورد تأکید کرد».

فلسطینی‌ها نگران رهیافت دوستانه واشینگتن نسبت به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هستند.

نتانیاهو و ترامپ از روز ۲۰ ژانویه- مراسم سوگند رئیس‌جمهوری آمریکا- تاکنون دو بار با هم تلفنی صحبت کرده‌اند و ماه گذشته نیز نخست‌وزیر اسرائیل از واشینگتن دیدار کرد.

مقام‌های فلسطینی اشاره کرده‌اند که محمود عباس در تماس با دونالد ترامپ نگرانی‌اش درباره ساخت‌وسازهای اسرائیل در مناطق اشغالی را منتقل کرده و خواستار پیگیری راه حل دو کشور برای حل منازعه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها شده است.

ابوردینه به خبرگزاری فلسطینی «وفا» گفت که «محمود عباس بر تعهدش به صلح به عنوان انتخابی استراتژیک برای تشکیل دولت فلسطینی در کنار دولت اسرائیل تاکید کرده است».

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل در روز ۱۵ فوریه موضعی دوپهلو درباره سیاست تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی اتخاذ کرد، و این در حالی است که واشینگتن ظرف دو دهه گذشته موضع روشنی در این زمینه داشته است.

آقای ترامپ گفت: «من، هم راه حل دو کشور و هم یک کشور را مدنظر دارم... و آن راه‌حلی را دوست دارم که طرفین به آن تمایل داشته باشند... با هر دو کنار می‌آیم».

به گزارش رویترز، این موضع موجی از بهت و حیرت در جهان عرب و بسیاری از پایتخت‌های اروپایی برانگیخت، و در عین حال اندکی پس از آن نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل تأکید کرد که کشورش «کاملاً» از راه حل دو کشور حمایت می‌کند.

شهرک‌سازی؛ محل اختلاف عمیق فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها

یکی از اختلافات عمیق میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مسئله ساخت‌وساز شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغال شده و شرق اورشلیم است.

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی‌اش گفته بود که شهرک‌سازی‌های اسرائیل را لزوما مانعی برای صلح نمی‌داند.

از زمان آغاز به کار وی در مقام ریاست جمهوری، اسرائیل برنامه‌هایی برای ساخت دستکم شش هزار خانه بیشتر در مناطق اشغالی اعلام کرده است که بیانگر افزایش شدید و گرفتن چراغ سبز از دولت جدید آمریکا است.

ولی آقای ترامپ در جریان دیدار با نتانیاهو گفت که از نخست‌وزیر اسرائیل خواسته است تا «مسئله ساخت‌وسازها را برای مدتی متوقف کند».

XS
SM
MD
LG