لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

گردباد بی‌سابقه در آمریکا دست‌کم ۴۳ کشته برجای گذاشت


گردباد کم‌سابقه‌ای که در دو روز اخیر نواحی جنوب غربی آمریکا تا کانادا را درنوردیده است تاکنون ۴۳ کشته و خسارات زیادی برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال وقوع این گردباد صد‌ها پرواز تعلیق و با بسته شدن بزرگراه‌ها در نتیجه برف و سیل، سفرهای پایان سال میلیون‌ها آمریکایی لغو شده است.

سازمان خدمات ملی آب‌وهوایی آمریکا نسبت به بارش کولاک، تگرگ و جاری شدن سیل در روزهای آینده هشدار داده و این در حالی است که نواحی جنوب این کشور از چهارشنبه گذشته با بروز پدیده هوای گرم روبرو شده است.

این سازمان روز دوشنبه هفتم دی ماه اعلام کرد که ۲۱ ایالت آمریکا- از نیومکزیکو گرفته تا نواحی دوردست در میشیگان- تحت تاثیر این گردباد قرار دارند.

فرمانداران نیومکزیکو، تگزاس و میسوری روز یکشنبه در سراسر ایالت‌های خود وضعیت اضطراری اعلام کردند. ایالت‌های آلاباما، میسیسیپی و جورجیا نیز روز دوشنبه این کار را انجام دادند.

گردباد در ایالت تگزاس حداقل ۱۱ کشته برجای گذاشته است و در حالی که جستجوی خانه به خانه ادامه دارد احتمال می‌رود که شمار قربانیان بیش از این تعداد باشد. در ایالت میسیسیپی هم ۱۰ نفر، میسوری هشت نفر، آلاباما یک نفر و در ایلینوی نیز پنج نفر جان باخته‌اند. در این ایالت هشت نفر نیز پیش از روز کریسمس کشته شده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گردباد بی‌سابقه در ماه دسامبر، خانه‌ها را درهم کوبیده، موجب واژگونی خودرو‌ها در بزرگراه‌ها شده و کامیون‌های بزرگ را مانند اسباب‌بازی به این سو و آن سو می‌برد.

شهر گارلند در حاشیه دالاس، مرکز ایالت تگزاس، بیشترین صدمه و تلفات را متحمل شده و بر اساس گزارش‌ها، هشت نفر در این شهر جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات محلی گفته‌اند که وقوع چنین گردبادی در گارلند از سال ۱۹۵۰ تاکنون بی‌سابقه است.

گزارش‌ها حاکی است که بیش از ۲۰۰ پرواز نیز در فرودگاه دالاس تگزاس لغو شده‌ است.

وقوع گردباد در نواحی مرکزی آمریکا طی فصل بهار امری عادی به شمار می‌رود ولی در فصل زمستان بی‌سابقه است.

در نواحی شرقی نیومکزیکو حداقل ۴۰ سانتی‌متر برف باریده و جاده‌های بسیاری از مناطق مختلف این ایالت بسته شده است.

XS
SM
MD
LG