لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

«۶۰ هزار روادید آمریکا» از زمان صدور فرمان اجرایی ترامپ باطل شده است


وزارت خارجه آمریکا می‌گوید از زمان صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به خاک ایالات متحده، کمتر از ۶۰ هزار روادید صادره باطل شده است. این در حالی است که وکیل وزارت دادگستری از ابطال بیش از صد هزار ویزا خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا گفته که آمار بالاتر مربوط به روادیدهای دیپلماتیک و دیگر موارد به علاوه ویزاهای از درجه اعتبار ساقط شده است.

ارائه این آمار در حالی است که به گزارش روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست»، یک وکیل وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه ۱۵ بهمن در یک دادگاه فدرال در الکساندریا، ویرجینیا، گفت که از جمعه هفته پیش تاکنون بیش از صدهزار روادید باطل شده است.

ارائه آمار از سوی این وکیل دولتی پس از آن صورت گرفت که دو برادر یمنی توسط وکیل خود دادخواستی به دادگاه ارائه کردند و گفتند که روز شنبه هفته گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی دالاس شدند ولی در راستای اجرای فرمان رییس‌جمهوری، به سرعت با یک پرواز به اتیوپی بازگردانده شدند.

این وکیل دولتی اعلام نکرد چه تعداد از افراد دارای ویزا که وارد فرودگاه دالاس شده بودند در راستای اجرای فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور، به فرودگاه‌های مبدأ بازگردانده شده‌اند.

بر اساس دادخواست وکیل برادران یمنی که نام‌های آنها طارق و عمار عاقل محمد اعلام شده، آنها مجبور شده‌اند که هنگام ورود به فرودگاه دالاس ویزای خود را تحویل مقامات وزارت امنیت داخلی دهند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز هفتم بهمن با صدور یک فرمان اجرایی، صدور روادید و ورود اتباع ایران، یمن، عراق، سودان، سومالی، سوریه و لیبی به خاک آمریکا را به مدت ۹۰ روز ممنوع کرد.

همچنین برنامه پذیرش پناهندگان تا ۱۲۰ روز معلق شده، و پناهندگان سوریه نیز «به صورت نامحدود» از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند.

آقای ترامپ می‌گوید که این تصمیم را در راستای حفاظت از مردم آمریکا و امنیت ملی اتخاذ کرده است.

در حالی که در روزهای نخست گفته می‌شد این فرمان، دارندگان گرین کارت را شامل می‌شود، ولی جان کلی، وزیر امنیت داخلی، روز یکشنبه اعلام کرد که این افراد از محدودیت‌های جدید مستثنی هستند.

این منوعیت موقت، موجی از مخالفت‌های داخلی و خارجی را به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG