لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

کسری دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلاری اعتبار جهانی تهیه واکسن


روزنامه گاردين در گزارشی به تصمیم روزهای اخير تعدادی از شرکت های بزرگ داروسازی در جهان اشاره کرده که اعلام کرده اند بهای عرضه واکسن برای کشورهای فقير را کاهش خواهند داد.

اين تصميم بخشی از مجموعه اقدامات جهانی برای حل معضل مالی و کسری بودجه چندين ميليارد دلاری در برنامه های بهداشتی بين المللی برای ريشه کن کردن بيماری های کشنده در کشورهای فقير است.

بر اساس اين توافق چندين شرکت بزرگ توليدات دارويی از جمله «مرک» «کروسل» و «سانوفی- اونتيس» قيمت واکسن هايی را که به نهاد بشردوستانه Gavi می فروشند کاهش دادند.

Gavi يا «همکاری جهانی برای واکسن و پيشگيری» نهادی است که چند سال پيش توسط بيل گيتس موسس شرکت مايکروسافت تاسيس شد.

يک شرکت ديگر توليد واکسن به نام «جی اس کی» حدود ۶۷ درصد از قيمت واکسن های مربوط به پيشگيری از بيماری های عفونی اسهال را کاهش داد که هر ساله موجب مرگ بيش از نيم ميليون کودک در سطح جهان می شوند.
شرکت داروسازی «مرک» نيز بهای واکسن های ضد ويروس را کاهش داد و دو شرکت داروسازی ديگر نيز که در هند مستقر هستند همين اقدام را انجام دادند.
به نوشته روزنامه «گاردين»، سازمان های امداد و بشردوستانه از کاهش بهای واکسن تقدير کردند. با وجودی که همين حد از کاهش بهای واکسن جان بسياری را نجات خواهد داد ولی اين حد از کاهش هزينه ها به نسبت کسری بودجه دو ميليارد و دویست ميليون دلاری نهاد «گوی» فاصله زيادی دارد.

البته مدير کل نهاد خيريه «گوی» اعلام کرده که اين حد از کاهش هزينه واکسن نشان می دهد که بخش مهمی از صنايع داروسازی به حرکت در مسير ساخت و عرضه واکسن های ارزان قيمت متعهد هستند.

مديرعامل يک نهاد خيريه بين المللی ديگر به نام «نجات کودکان» اقدام اخير شرکت های داروسازی را يک «تصميم تاريخی» توصيف کرده که به طور بالقوه می تواند جان صدها هزار کودک را نجات دهد.

ولی وی اضافه کرد که نهاد خيريه Gavi اکنون بايد از اين تصميم برای ترغيب ساير شرکت های داروسازی به کاهش قيمت واکسن استفاده کند.

نهاد خيريه «آکسفام» و «پزشکان بدون مرز» که کادر درمانی آنها در کشورهای فقير مستقر هستند و از اين واکسن ها استفاده می کنند معتقدند که دليل کسری بودجه چندين ميليارد دلاری برای تامين واکسن های مورد نياز، روش خريد انبوه واکسن از شرکت های داروسازی غربی توسط نهاد خيريه Gavij است.

به نوشته روزنامه «گاردين»، ديويد کامرون نخست وزير بريتانيا قرار است روز دوشنبه آينده در شهر لندن کنفرانسی را برای جلب حمايت مالی از توزيع واکسن ارزان قيمت برگزار کند که بيل گيتس نيز در آن شرکت خواهد کرد.

برخی از دست اندرکاران و مديران موسسات خيريه بين المللی معتقدند که در برنامه های جمع آوری اعانه برای تهيه واکسن ارزان قيمت بايد به نيازهای مشخص مردم کشورهای فقير توجه بيشتری شود. به عنوان مثال بايد به واکسن سرخک و يا آبله توجه بيشتری داشت چون در بسياری از کشورهای فقير سيستم کنترل پزشکی کودکان حتی برای بيماری های ساده ای نظير اين کاملا از کار افتاده است.

يکی از مقالات موسسه خيريه «آکسفام» ضمن تقدير از فعاليت های موسسه خيريه Gavi می گويد: شيوه خريد انبوه واکسن از شرکت های داروسازی غربی توسط اين موسسه يکی از دلايل اصلی عدم کاهش بهای واکسن است. اين نهاد بايد بهای خريد واکسن ها را منتشر کند و در معاملات خود با شرکت های داروسازی به طور جدی بر سر بهای واکسن چانه بزند.
XS
SM
MD
LG