لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

رئیس دفتر روحانی: دیوان محاسبات درباره نحوه هزینه بودجه دیگر نهادها سکوت می‌کند


محمود واعظی نامی از این نهادها نبرده است اما مؤسسات و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان وی به هیچ نهاد نظارتی پاسخگو نیستند.
محمود واعظی نامی از این نهادها نبرده است اما مؤسسات و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان وی به هیچ نهاد نظارتی پاسخگو نیستند.

در ادامه اعتراض‌های شدید مقامات دولت حسن روحانی به گزارش دیوان محاسبات، رئیس دفتر او بار دیگر از ارائه این گزارش انتقاد کرد و گفت که این دیوان در مورد سایر بخش‌ها و نهادها سکوت کرده است.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران، در واکنشی تازه که روز یکشنبه ۳۱ فرودین در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد، گزارش دیوان محاسبات را «غیردقیق» و «یک‌سویه» خواند و گفت انتشار آن نیز «یک‌سویه» بوده است.

رئیس دیوان محاسبات هفته گذشته در گزارش تفریغ بودجه اعلام کرد که تکلیف ۴.۸ میلیارد دلار در بودجه سال گذشته نامعلوم است و با اینکه ارز اعطا شده اما در ازای آن، واردات کالا صورت نگرفته است.

علاوه بر حسن روحانی که این گزارش را «صد درصد غلط» خواند، دیگر مقام‌های دولت او نیز، از جمله رئیس دفترش و همچنین رئیس کل بانک مرکزی، از این گزارش به‌شدت انتقاد کردند و گفتند «حتی یک دلار هم گم نشده است».

با این حال عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات، روز ۳۰ فروردین با رد انتقادات مقام‌های دولتی گفت: حسن روحانی این گزارش را پیش از انتشار دیده بود اما «هیچ گونه خدشه‌ای» به محتوا یا صحت و دقت ارقام آن وارد نکرد.

محمود واعظی در اظهارات تازه خود اظهارات رئیس دیوان محاسبات را رد کرده و گفته است: اینکه «گزارش مذکور برای رئیس‌جمهور ارسال شده و ایشان هیچ واکنشی هنگام دریافت گزارش نشان نداده‌اند نادرست است».

به گفته او، حسن روحانی «بلافاصله» پس از ملاحظه گزارش دستور بررسی داد اما دیوان محاسبات «اطلاعات خود را کامل نکرد و گزارش ناقص و یک‌سویه‌ای منتشر کرد».

رئیس دفتر روحانی در بخشی از پاسخ خود گفته است: «سوالی که برای افکار عمومی بی‌پاسخ مانده این است که چرا یک نهاد نظارتی همانند دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه فقط گزارش مربوط به یک قوه را نقل و در خصوص نحوه هزینه بودجه در دیگر بخش‌ها و نهادها سکوت می‌کند».

محمود واعظی نامی از این بخش‌ها و نهادها نبرده اما مؤسسات و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان وی به هیچ نهاد نظارتی پاسخگو نیستند و گزارشی از عملکرد مالی خود ارائه نمی‌کنند.

دو سال پیش به دنبال هفته‌ها بحران ارزی در ایران، سرانجام اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، بیستم فروردین ۹۷ اعلام کرد دلار به نرخ ۴۲۰۰ تومان عرضه می‌شود و دیگر نرخ‌ها قاچاق محسوب خواهد شد.

بنابر گزارش دیوان محاسبات، مبلغ ۳۱ میلیارد دلار به این نرخ توزیع شد که سرنوشت ۴.۸ میلیارد دلار آن نامعلوم است.

در جریان نشست خبری مهرماه پارسال، خبرنگار روزنامه کیهان از حسن روحانی درباره «بر باد رفتن ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی» پرسید اما رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ گفت: «چیزی بر باد نرفته ولی تخلفاتی شده که باید برخورد شود».

به نوشته رسانه‌های ایران، قرار است رئیس و دادستان دیوان محاسبات برای بحث درباره گزارش اخیر این نهاد در جلسه روز سه‌شنبه مجلس حاضر شوند.

رئیس قوه قضائیه نیز هفته گذشته و پس از انتشار گزارش یادشده دستور رسیدگی به آن را داد.

XS
SM
MD
LG