لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

ونزوئلا سفیر آلمان را اخراج کرد


دانیل کرینر، سفیر آلمان در ونزوئلا، در حال گفت‌وگو با خبرنگاران. خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رقیب مادور، نیز در تصویر دیده می‌شود.
دانیل کرینر، سفیر آلمان در ونزوئلا، در حال گفت‌وگو با خبرنگاران. خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رقیب مادور، نیز در تصویر دیده می‌شود.

دولت ونزوئلا پس از ابراز حمایت سفیر آلمان از خوان گوایدو، رهبر مخالفان، روز چهارشنبه ۱۵ اسفند به او ۴۸ ساعت فرصت داد تا خاک ونزوئلا را ترک کند.

خورخه آرئازا، وزیر خارجه ونزوئلا، در بیانیه‌ای که در شبکه توئیتر منتشر شد گفت دانیل کرینر، سفیر آلمان، در امور داخلی کشور دخالت و از «بخش افراطی» اپوزیسیون حمایت کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «از نظر ونزوئلا موضع‌گیری علنی یک دیپلمات همچون یک رهبر سیاسی غیرقابل پذیرش است».

دانیل کرینر و تعدادی دیگر از سفرا و دیپلمات‌های خارجی ساکن ونزوئلا روز دوشنبه هنگام بازگشت خوان گوایدو به کاراکاس در فرودگاه از او استقبال کردند.

آقای گوایدو پس از بازگشت به کشور گفت اعتراضات برای برکنار کردن حکومت نیکلاس مادورو تشدید خواهد شد.

سفیر آلمان هنگام انتظار برای ورود خوان گوایدو در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار امیدواری کرد که رئیس مجلس ملی (پارلمان) ونزوئلا بتواند به سلامت وارد کشور شود.

قبل از بازگشت آقای گوایدو به کاراکاس نگرانی‌هایی در مورد احتمال بازداشت او وجود داشت ولی در نهایت دولت اقدامی علیه وی انجام نداد.

وزارت خارجه آلمان پس از انتشار خبر اخراج سفیر خود در بیانیه‌ای گفت در حال بررسی واکنش به این اقدام و رایزنی با متحدان خود در این زمینه است.

دولت نیکلاس مادورو مناسبات دیپلماتیک با آمریکا را به خاطر به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رهبر مشروع ونزوئلا از سوی واشینگتن قطع کرد و به دیپلمات‌های آمریکایی سه روز فرصت داد تا این کشور را ترک کنند. ولی دولت آمریکا که دیگر دولت نیکلاس مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد از این دستور تبعیت نکرد.

آمریکا، تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان و حدود ۵۰ کشور دیگر از نیکلاس مادورو خواسته‌اند استعفا دهد تا زمینه برای برگزاری یک انتخابات جديد فراهم شود.

در مقابل آقای مادورو مدعی است همه این اقدامات بخشی از توطئه آمریکا برای کودتا علیه اوست.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG