لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

خوان گوایدو به ونزوئلا بازگشت؛ در خواست برای ادامه تظاهرات ضد دولتی


 سخنران خوان گوایدو در جمع استقبال کنندگان از وی.
سخنران خوان گوایدو در جمع استقبال کنندگان از وی.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا که به رغم ممنوع‌الخروجی به خارج از کشور سفر کرده بود، روز دوشنبه ۱۳ اسفند به کاراکاس بازگشت و همزمان از مردم خواست تظاهرات سراسری برگزار کنند.

به گزارش رویترز،هزاران نفر در بیرون از فرودگاهی در شرق کاراکاس از خوان گواید و همسرش استقبال کردند.

آقای گوایدو که از سوی اکثر کشورهای غربی به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌ شده، توانسته است که اپوزیسیون متفرق را در این کشور آمریکای لاتین متحد کند.

رویترز می افزاید، بازگشت خوان گواید به ونزوئلا باعث شده است تا نیکلاس مادورو مجبور شود دست به اقدام بزند و به این بازگشت رهبر مخالفان واکنش نشان دهد. این در حالی است که اقتدار او همزمان با تشدید بحران اقتصادی تضعیف می‌شود.

خوان گوایدو خطاب به جمعیت هواداران خود در محله‌ای در شرق پایتخت گفته است: «امید متولد شده است و نخواهد مُرد. همه چیز دارد خوب پیش می رود.»

رهبران مخالفان دولت در ونزوئلا اضافه کرد: «ما این پیروزی کوچک را جشن خواهیم گرفت.»

وی گفت که فردا روز سه شنبه با اتحادیه کارمندان دولتی دیدار خواهد کرد و از مردم کشور دعوت کرد در تظاهرات سراسری روز شنبه شرکت کنند.

خوان گوایدو چهارم اسفندبرای انتقال کمک‌های بشردوستانه به داخل ونزوئلا به مناطق مرزی رفته بود. اما نیروهای دولتی ونزوئلا مانع ورود این کمک ها به داخل کشور شدند.

آقای گوایدو سپس با نادیده گرفتن حکم دیوان‌عالی ونزوئلا مبنی بر ممنوع‌الخروجی او، به طور غیرقانونی از کشور خارج و به کلمبیا رفت.

وی برای تشدید فشارهای بین المللی بر دولت نیکلاس مادورو علاوه بر کلمبیا به کشورهای برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اکوادور نیز سفر کرد.

رویترز می‌گوید، خوان گوایدو جزئیات برنامه بازگشت خود به ونزوئلا را مخفی نگه‌داشته بود و بدون اعلام قبلی روز دوشنبه وارد فرودگاهی در شرق کاراکاس شد.

بحران سیاسی در ونزوئلا طی ماههای اخیر وارد مرحله تازه ای شده است.

اکثر مخالفان مادورو انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مه ۲۰۱۸ را تحریم کردند چرا که به بسیاری از چهره‌های اصلی مخالف مادورو اجازه شرکت در آن داده نشده بود. مخالفان نتیجه انتخابات را نیز قبول ندارند و مشروعیت پیروزی انتخاباتی نیکلاس مادورو در این انتخابات را زیر سوال می برند.

ایالات متحده و بیش از ۵۰ کشور دیگر، از جمله متحدان اروپایی آمریکا، خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون، را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا پذیرفته‌اند و خواستار برگزاری انتخابات آزاد در این کشور شده‌اند.

از سویی روسیه و چین به همراه برخی کشورها همچون کوبا، ترکیه و ایران بر حمایت خود از نیکلاس مادورو تاکید کرده‌اند، رئیس جمهور ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG