لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

خوان گوایدو اعلام کرد به ونزوئلا برمی‌گردد


آمریکا و بیش از ۵۰ کشور جهان خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.
آمریکا و بیش از ۵۰ کشور جهان خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا که با وجود ممنوع‌الخروجی به سفر ۱۰ روزه در آمریکای لاتین رفته بود، با اعلام اینکه به کشور بازمی‌گردد از مردم کشورش خواست روز دوشنبه تظاهراتی سراسری برگزار کنند.

آقای گوایدو که بیش از ۵۰ کشور جهان او را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند، با وجود فرمان دولت مادورو مبنی بر ممنوع‌الخروجی او، چهارم اسفند از کشور خارج شد و پس از شرکت در نشست «گروه لیما» در پایتخت کلمبیا، به کشورهای برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اکوادور سفر کرد.

خوان گوایدو تصمیم خود برای بازگشت به کشور را روز یکشنبه ۱۲ اسفند ابتدا در یک توئیت و سپس در یک ویدئو اعلام کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از تحلیلگران نوشته است که بازگشت خوان گوایدو چالشی جدی برای نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، است و بازداشت یا عدم بازداشت او، هر یک، پیامدهایی برای او خواهد داشت.

او در پیام توئیتری‌اش، علاوه بر اعلام خبر بازگشت‌اش، نوشت: «از مردم ونزوئلا می‌خواهم که فردا ساعت یازده [غروب دوشنبه به وقت تهران] در سراسر کشور بسیج شوند».

خوان گوایدو همچنین در ویدئویی که به همراه همسرش منتشر کرده گفته است اگر افراد دولت مادورو «بخواهند ما را گروگان بگیرند، یکی از آخرین اشتباهات‌شان خواهد بود».

هنوز واکنشی از سوی نیکلاس مادورو و دولت او در این باره گزارش نشده است.

با این حال چند روز پیش نیکلاس مادورو در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی گفته بود: گوایدو نمی‌تواند همین طوری برود و بیاید؛ حکم قضایی او را از ترک کشور منع کرده بود و باید به حکم قضایی تن دهد.

آمریکا درباره پیامدهای بازداشت احتمالی گوایدو به مادورو هشدار داده است و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه به فاکس‌نیوز گفت: «اگر مادورو چنین قدمی را بردارد، فکر می‌کنم روز رفتنش را جلو انداخته است».

خوان گوایدو و بخش بزرگی از نهادها و نیروهای سیاسی ونزوئلا خواستار کناره‌گیری نیکلاس مادورو از قدرت هستند اما ارتش ونزوئلا همچنان به مادورو وفادار مانده است.

با وجود اعتراض‌ها به بحران شدید اقتصادی در یک سال اخیر، موج ناآرامی‌های جدید در ونزوئلا از اردیبهشت امسال و در پی برنده اعلام شدن مجدد مادورو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بالا گرفت.

موضوع ورود کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا در یک ماه اخیر به نبردی سیاسی بین مادورو و گوایدو تبدیل شد.

نیکلاس مادورو که همواره خوان گوایدو را «عروسک آمریکا» خوانده، کمک‌های بشردوستانه را نیز «ابزار نفوذ و تجاوز آمریکا» توصیف کرده است.

فراخوان گوایدو به تظاهرات سراسری در حالی اعلام شده است که در حال حاضر در شماری از کشورهای آمریکای لاتین، از جمله ونزوئلا، جشن عمومی و مراسم کارناوال جریان دارد.

با استفاده از خبرگزاری‌هایفرانسه، رویترز و آسوشیتدپرس و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG